Anders organiseren

“WE KUNNEN VERANDEREN ALS EEN TIERELIER”


‘Anders organiseren’ zoemt al een tijdje rond binnen SaKS. Wat houdt het precies in? Is het iets wat ‘moet’, of wat we samen willen? En de grootste vraag voor heel veel scholen: hoé gaan we dan anders organiseren? Even terug naar de richting die we zijn ingeslagen vanaf 2018, samen met leerkrachten, leerlingen, ouders en SaKS-medewerkers.

Igor

“Een paar jaar geleden hebben samen besloten dat de belangrijkste bijdrage van ons onderwijs is: worden wie je bent. En dat we ons daarbij richten op talenten, eigenaarschap en samenwerken”, vertelt Igor Verettas, verantwoordelijk voor onderwijs & ontwikkeling. “Als je bewust deze richting kiest, dan komen er vanzelf vragen opborrelen. Ga je nog Cito-toetsen? Ga je groepsdoorbrekend werken? Maak je leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces? Moet het schoolgebouw anders worden ingedeeld? Hoe maken we het onderwijs toekomstbestendig?”

Geen doel op zich

Onderwijs anders organiseren komt op heel veel manieren tot uiting. “Het is geen doel op zich. Het is een middel”, benadrukt Igor. “Het zal er daarom op iedere school anders uitzien. Passend bij de wijk, de kinderen, de ouders en het team. De wereld verandert continu, dus wij veranderen mee. En over één ding is iedereen het eens: hoe het ‘vroeger’ ging - allemaal dezelfde leerstof, allemaal dezelfde meetlat -, dat wil niemand meer. De grote vraag op veel scholen blijft: waar begin je? En hoe ziet ‘anders’ eruit?”

Als een tierelier

Dat het anders kan, hebben we de afgelopen maanden gezien. Binnen twee weken na de eerste COVID-19-golf stond het SaKS-onderwijs op een andere manier. “Het ging als een tierelier: er waren scholen bij die de boel binnen twee dagen geregeld hadden”, vertelt Igor. “Eerst vanuit huis en later in kleine groepen op de scholen. Het was en is voor iedereen zoeken, terwijl er tegelijkertijd echt hele goede dingen gebeuren en we ontdekken wat wel en niet werkt. Bijzonder om te zien hoe een crisis het anders organiseren in een stroomversnelling brengt. En nu is de grote vraag: hoe houden we dat vast? Hoe blijven we ‘doorrollen’ in die verandermodus?”

“Dat het anders kan, zijn we aan het bewijzen”

Probeer het uit

Op SaKS-scholen zie je nu dat de ouderavonden digitaal plaatsvinden, dat onderwijsassistenten een bredere rol krijgen en dat de talentcirkel meer en meer wordt ingezet om de maatschappij de klas in te halen of met school de wereld in te gaan. “Dat zijn mooie manieren van anders organiseren”, vertelt Igor. “En daar hebben we ook de hulp van ouders en kinderen bij nodig. Daarom hebben we een grote enquête gehouden die 700 ouders en 650 leerlingen hebben ingevuld: wat ging er de afgelopen maanden goed en wat kan er beter? Daarnaast onderzoeken we met schoolleiders en leerkrachten welke kansen deze tijd biedt.”

Vasthouden

“Wat je overal terugziet en hoort, is dat leerkrachten, ouders en kinderen meer digitaal zijn gaan werken en daarin steeds behendiger werden. Er waren instructiefilmpjes, WhatsApp-groepen, digitale overleggen en kinderen maakten hun oefeningen online. Ook werd eigenaarschap groter: kinderen, hun ouders en leerkrachten bepaalden zelf wanneer ze werkten. En de ouders waren meer betrokken bij de school en andersom. Leerkrachten lieten methoden losser, hadden minder te maken met toetsen en deden een groter beroep op de zelfredzaamheid van kinderen. Binnen de teams ontdekten medewerkers plotseling kanten van zichzelf die ze niet hadden verwacht; talenten kwamen spontaan bovendrijven. Leren gebeurde meer op maat, niveau en tempo omdat ouders en leerkrachten beter inzicht kregen in de leef- en leerwereld van de kinderen. Dat het anders kan, zijn we aan het bewijzen. De goede dingen willen we vasthouden!”

“Hoe houden we dit vast?”