Leerkracht in beeld

Thea (39) is leerkracht groep 4 op de Kring.

Bij SaKS maken leerkrachten het onderwijs. Maar wie zijn deze leerkrachten eigenlijkWe brengen ze in het SaKS Magazine in beeld.

Voorgeschiedenis

Ik ben in 2003 afgestudeerd op de IPabo. Daarna heb ik veel verschillende dingen gedaan. Eerst een half jaar in Amerika, daarna in de kinderopvang en ook nog op een sportschool gewerkt. Daar sprak ik iemand van SaKS. Het kwartje viel toen hij tegen me zei: “Ik zat naar je te kijken en ik dacht: Jij bént toch gewoon juf?

Liefde voor het vak

En dat klopt. Ik hou heel erg van mensen en het zorgen voor kinderen. Ook wil ik ze verder helpen in alles wat ze willen leren. Ik hou heel erg van organiseren, plannen, regelen. Echt een doener. Ja, eigenlijk alles waar ik goed in ben komt in dit vak naar voren.

De Kring

Bij de Kring werken we ontwikkelingsgericht. Dat is werken vanuit thema’s die dicht bij de kinderen staan. Aan het begin van het thema proberen we ze te prikkelen. Ze zijn van nature nieuwsgierig en we gaan samen op zoek naar onderzoeksvragen waar ze mee aan de slag willen.

“Ik bén gewoon juf"

De SaKS-beweging 

Ik zie dat er beweging is. Het is heel leuk om daarmee bezig te zijn, vooral om de vertaalslag naar de praktijk te maken. Het “worden wie je bent” vind ik mooi. Dit is niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor leerkrachten. Ik ben nu bijvoorbeeld met de leiderschapsexpeditie bezig. Dit helpt me om te focussen op mijn talenten.

Ruimte nemen

Het blijft zoeken om de tijd te vinden om kinderen echt uit de verf te laten komen. De laatste jaren heb ik me daarin ontwikkeld. Ik merk dat ik nu meer de ruimte neem om mijn leerlingen echt te zien. Doordat ik meer met ze in gesprek ga kan ik ze beter begeleiden.

Doen

Ik heb veel gehad aan de Rots en Water training. Dat is een weerbaarheidstraining voor kinderen. Het sterk staan, focussen en op elkaar vertrouwen is hierin belangrijk. We gebruiken de opdrachten soms als energizer. Kinderen hebben daar ook zin in, op een speelse wijze met iets bezig zijn. Het geeft mij energie als ik kinderen die nog niet zo stevig in hun schoenen staan daarbij kan helpen.

Droom

Mijn droom is om nog meer ruimte te nemen voor de ontwikkeling van het kind. Daar zijn andere dingen voor nodig. We moeten het onderwijs anders organiseren en soms zijn aanpassingen van onze gebouwen ook belangrijk. Daar komt nu heel langzaamaan verandering in. Zelf wil ik ook ruimte blijven nemen voor mijn ontwikkeling. Misschien werk ik over een paar jaar wel als weerbaarheids- of vitaliteitscoach, voor leerlingen en leerkrachten. Ook draag ik graag mijn steentje bij aan de beweging binnen het onderwijs. Bij SaKS heb ik het gevoel dat we samen op weg zijn.

Hobby’s

Sporten is mijn grote hobby. En organiseren. Ik zit nu bijvoorbeeld in de organisatie van Timmerdorp. Ook vind ik het super om met mijn kinderen een obstacle run te doen. Even lekker fysiek. En samen trots zijn dat we hebben doorgezet. Grappig, alles wat ik privé graag doe, zie ik ook veel terugkomen in mijn werk.