Samenwerken met middelbare scholen

Samenwerken met middelbare scholen

De Regenboog Tochtwaard werkt veel samen met het voortgezet onderwijs. Directeur Michael Bunink: “We willen graag dat kinderen ontdekken waar ze goed in zijn. Op de lagere school begin je met het ontwikkelen van je talenten. Daarna kies je een middelbare school. Als je dan al eerder kennis hebt gemaakt met een school of een vak dat echt goed bij je past, dan is dat toch super?”

Flexgroepen

Marlies Oudejans, De Regenboog Tochtwaard, vertelt: “Met mijn collega Hilda van den Hoek heb ik de samenwerking met een aantal middelbare scholen opgezet. Dit doen we met onze flexgroepen. Hilda licht toe: “We hebben meerdere flexgroepen, elk met een kleur uit de regenboog. In deze groepen zitten kinderen met hun eigen leerbehoefte. In de blauwe groep zitten bijvoorbeeld kinderen die vooral praktisch leren. Dus leren door te doen. In de roze groep zitten kinderen die analytisch denken of meerbegaafd zijn.”

Lassen en Grieks

Marlies: “Juist omdat deze kinderen hun eigen uitdaging nodig hebben, is de samenwerking met de middelbare scholen geweldig. Want hoe tof is het dat onze blauwe flexgroep mag gaan lassen op het PCC en dat de roze groep al lessen Grieks en Duits krijgt? Hilda: “Op donderdag is het flexgroepdag. Ik word heel gelukkig van de blije gezichten. Je ziét gewoon dat ze echt aan het leren zijn, omdat we lessen geven op een manier die bij ze past.”


Marlies: “Ook ouders reageren heel positief. Kinderen komen zo enthousiast thuis.” Michael: “De samenwerking werkt op twee manieren. Aan de ene kant komen scholieren van het voortgezet onderwijs bij ons lesgeven. Aan de andere kant gaan onze groepen naar de middelbare scholen toe om vakken te krijgen die we zelf niet kunnen aanbieden. Autotechniek bijvoorbeeld!”

Monteursbedrijf

Regenboogleerkracht Nine Deckers begeleidt de groepen op de donderdagen. Ze zegt: “Hun eigen leerkrachten selecteren de kinderen voor de verschillende flexgroepen. Als je met de kleine groepjes gaat werken voel en zie je dat het klopt. 'Zoals dat Ryan op het PCC roept: 'Ik ga een monteursbedrijf beginnen en Jeen komt bij mij werken'. 'En dan zegt John Hoedjes, techniekdocent op het PCC: 'Nou, dat komt goed uit, dan kom je hier op school leren lassen'. Daar krijg je toch kippenvel van?”

En door

Michael: “Omdat we zulke goeie reacties krijgen, willen we door. We zijn al aan het kijken om ook lijntjes te leggen met het bedrijfsleven, verzorgingshuizen of kinderopvang. Langs bij theaters of bij een kunstenaar op bezoek. Snuffelstages, juist ook al op deze leeftijd, kan kinderen zoveel richting geven. Hij sluit af: “Op de Regenboog zien we dit als het onderwijs van de toekomst. Daarom willen we onze groepen volgend jaar ook openstellen voor andere scholen. Elk kind mag dit meemaken wat ons betreft.”