
Met de Toekomstraad on Tour: de SaKS scholen onder de loep
“We praten vaak over kinderen, maar veel te weinig mét kinderen.” Met die gedachte ontstond zo’n drie jaar geleden de Toekomstraad: een groep kinderen die meepraat, meedenkt en meehelpt om het onderwijs binnen SaKS steeds beter te maken. De Toekomstraad bestaat uit dertig leerlingen uit de midden- en bovenbouw – twee kinderen van elke SaKS-school. Samen vormen zij de stem van alle SaKS kinderen en vertegenwoordigen ze hun eigen school. “Alles wat we bij SaKS doen, doen we uiteindelijk voor de kinderen,” zegt Marlies Oudejans, die de Toekomstraad samen met collega Michael Vader begeleidt. “Ze hebben weer andere inzichten en zien dingen die wij zelf niet zien. Daarom geven we ze een stem en zien we ze als serieuze gesprekspartner."
Toekomstraad on Tour
In de afgelopen jaren heeft de Toekomstraad niet stilgezeten. Zo dachten ze mee over maatschappelijke thema’s, vlogden ze enthousiast tijdens de SaKS Doet-week en hielpen ze mee bij de ontwikkeling van het klaverspel en het prentenboek Jip en de Klavercape.
Ook gingen de kinderen letterlijk ‘on tour’: ze bezochten alle SaKS scholen om met een frisse blik te onderzoeken of het strategisch plan van SaKS – bij de kinderen ook wel bekend als het klavertje - ook zichtbaar en vooral voelbaar is in de groepen.
“Wat ik bijzonder vind is hoe goed kinderen eruit halen wat al sterk is op en wat ze er nog uit kunnen halen,” vertelt Marlies. “Ze zijn vaak trots op hun eigen school, maar ook kritisch. Ze kunnen realistisch en creatief tegelijk zijn: ze komen met ideeën waar wij niet altijd aan denken. Super waardevol om die feedback als school te krijgen! Het helpt om focus te krijgen op wat je als school wilt ontwikkelen.”
“Het viel mij als persoon op dat er grote verschillen zijn tussen de scholen bij SaKS. Dat is mooi, dat biedt kansen. WAT we voor de kinderen willen is overal hetzelfde, net als het WAAROM. Maar iedere school geeft op zijn eigen manier ruimte aan het HOE.”
Leren kan overal – en op veel manieren
Wat viel op? Kinderen willen meer ruimte om zelf te kiezen hoe ze leren en waar. Ze zien dat kinderen in de onderbouw veel ruimte hebben om zelf te kiezen, maar als kinderen ouder worden wordt dat veel minder. Ook zouden ze graag meer bewegend leren, meer praktijklessen zoals programmeren en meer variatie in hoe ze laten zien wat ze geleerd hebben. Daarbij benoemen ze dat niet ieder kind altijd hetzelfde hoeft te doen of te leren – een mooi aandachtspunt voor scholen.

‘Je ziet hoe het anders kan’
Bo (leerling op basisschool Erasmus én dit schooljaar kinderburgemeester van Alkmaar, foto rechts) kijkt met plezier terug op de schoolbezoeken: “Ik vond de Toekomstraad on Tour leuk en leerzaam. Je ziet andere scholen en leert over SaKS, dat verbreedt je blik. Op de meeste scholen worden kinderen goed geholpen, maar ik zou graag zien dat er nog meer hulp komt – bij het leren, maar ook voor dingen waar je mee zit. Zoals de fluisterjuf op school waar je even je verhaal kwijt kunt.” Ook Bink (van IKC ’t Baeken, foto links) vond het leerzaam: “Ik mocht een eigen vlog maken! Maar vooral het meekijken op andere scholen en in de groepen was interessant. Je ziet hoe dingen op een andere manier kunnen. Daarna bespraken we dat met de directeuren: dat voelde alsof je echt iets kon bijdragen. Ik hoop dat onze tips ook echt gebruikt worden, bijvoorbeeld meer technieklessen op alle scholen.”
Leren van én met elkaar
De samenwerking met de leerlingraad van de scholen speelt een belangrijke rol in de vertaling van de ideeën naar de praktijk. De Toekomstraadleden nemen wat ze horen en bespreken weer mee terug naar hun eigen leerlingenraad. En halen op bij de kinderen van hun eigen school! Zo ontstaat een mooie wisselwerking. Daar liggen volgens Marlies nog wel kansen: “Sommige raden zijn al heel actief, anderen mogen nog groeien,” zegt Marlies. “Ik hoop dat we die verbinding de komende jaren nog sterker maken.”


Vooruitkijken: nieuwe dromen en plannen
De komende tijd blijft de Toekomstraad actief meedenken. De schoolbezoeken blijven – maar krijgen een plek in het nieuwe Schoolportret, waarbij kinderen én ouders de scholen ingaan en feedback geven. “Daarover later meer!” lacht Marlies.
De Toekomstraad gaat dit schooljaar in kleine groepjes aan de slag met thema’s als vakmanschap, inclusie en samenwerken. De kinderen hebben zelf aangegeven dat ze liever niet te lang praten, maar actief aan de slag willen en de ideeën op een creatieve manier presenteren aan Anne, onze bestuurder.
En: de populaire ‘Junior Bestuurder voor één dag’ komt terug! Ook daar zal de Toekomstraad bij betrokken worden.
‘Hun stem is van onschatbare waarde’
Marlies kijkt met trots terug: “Het heeft mij een veel breder beeld gegeven van hoe het onderwijs bij SaKS eruitziet, door de ogen van kinderen. Het is echt waardevol: zij zien dingen die wij soms over het hoofd zien. En hun feedback helpt scholen om zich verder te ontwikkelen.”
Marlies en haar collega Michael dragen het stokje binnenkort over aan collega schooldirecteuren. “Met een beetje pijn in het hart, maar ik gun het elke schoolleider om in gesprek te gaan met deze kinderen. Het verrijkt je blik, laat je zien wat voor kinderen belangrijk is en herinnert je eraan waarom we dit werk doen.”
Haar boodschap aan alle kinderen? “Jullie stem is belangrijk voor alle juffen en meesters bij SaKS! Spreek je uit, stel je vragen – want wat jullie zeggen, helpt ons om het onderwijs elke dag een beetje beter te maken.”
