Klaverspel en prentenboek Jip en de Klavercape
‘Op jouw unieke manier de wereld een beetje mooier maken’
‘Op jouw unieke manier de wereld een beetje mooier maken’
Dat is onze essentie. Maar hoe kunnen wij kinderen leren om hier een positieve bijdrage aan te leveren? Bij SaKS gaan we ervan uit dat iedereen uit zichzelf gemotiveerd is om zich te ontwikkelen: intrinsieke motivatie noemen we dat. Intrinsieke motivatie krijg je als aan alle vier de basisbehoeften voldaan wordt: autonomie (ik kies), competentie (ik kan) en verbondenheid (ik hoor erbij) en betekenisvol (ik draag bij). Die vier basisbehoeften komen samen in onze klaver.
Hoe vertalen wij onze klaver naar onze kinderen toe?
Als werkgroep DNA hebben we ons over deze vraag gebogen. Het moest iets zijn dat zowel makkelijk toepasbaar en betekenisvol is in onze onderwijspraktijk. Een spel en boek werden meteen geopperd. Dan zijn kinderen meteen actief betrokken vanuit nieuwsgierigheid! Tijdens de brainstormfase zijn de basisbehoeften voor de kinderen omgetoverd in vier superkrachten, een prachtige vondst van de spelontwerper. Deze vier superkrachten zijn verwerkt in een prentenboek en een spel. Kinderen van diverse scholen hebben in de ontwerpfase meegedacht en meegespeeld om te kijken hoe de materialen eruit moesten zien.
Wij hopen dat de kinderen zo spelenderwijs leren dat zij alle vier de krachten in zich hebben én verder kunnen ontwikkelen.
Marlies Pepping - directeur van De Driemaster, Trimaran en Matthieu Wiegmanschool - én lid van de werkgroep DNA bij SaKS
Lees hieronder de eerste ervaringen met de middelen.
Klaverspel Samara de Wit, pedagogisch coach op de Driemaster:
“We hebben het spel gespeeld met kinderen uit groep 5. Ze waren super enthousiast en vonden het eruit zien als een ‘echt’ spel. In twee teams dachten ze creatief na en werkten samen aan oplossingen.
Ze hadden direct allerlei vragen over het spel. In het begin is er echt nog wel wat begeleiding nodig van een leerkracht. Zo duurde het even voordat ze doorhadden dat de krachtkaarten de vier superkrachten zijn die iedereen in zich heeft. Het spel nodigt mooi uit om dat samen met de kinderen te oefenen.
De situaties begrepen ze goed. De situatiekaarten mochten zelfs nog wel iets moeilijker van ze! Gelukkig zijn we zelf ook heel goed in nieuwe situaties bedenken.”
Reacties van de kinderen:
Milano: “Ik vind het echt een heel leuk spel, omdat je nu gewoon allerlei andere opdrachten kon doen.”
Sadik: “Ik vind het leuk dat je allemaal creatieve antwoorden kan geven. Je mag het echt helemaal zelf bedenken.”
Achmed: “Wij waren zó goed dat we iedere keer tijd over hadden!”
Lenne: “Er is geen winnaar, het is een spel voor de leuk!”
Prentenboek ‘Jip en de Klavercape’
Anne de Greef, onderbouwcoördinator op de Driemaster:
“De kinderen waren onder de indruk van het verhaal van Jip en opa Klaver. Vooral het gedeelte over het wennen op school; de spanning als je voor het eerst naar school gaat was heel herkenbaar. Het bracht veel verhalen met zich mee. En natuurlijk veel tips en ideeën om toekomstige nieuwe kinderen een warm welkom te geven.
De Klavercape spande de kroon, die was magisch! De kinderen wilden hem allemaal passen en omdoen. Zij voelden ook allemaal de superkrachten van de cape. Wat een fijn idee dat de cape op school mag blijven. Zo voelen we ons sterker en kunnen we elkaar ook helpen.”