Tijds­­capsule markeert start nieuwbouw De Driemaster

Een mooie ochtend in maart… Een speciale graafmachine…. Een tijdscapsule…?! Wat gaat hier gebeuren? Marlies Pepping, directeur van De Driemaster vertelt enthousiast: “Op deze plek luidt het ingraven van de tijdscapsule de start in van de nieuwbouw. Marlies is blij dat de nieuwbouw gaat starten: “Ons oude gebouw is niet meer geschikt. Campus de Hoef is een open gebouw met veel ruimte. We weten dat kinderen dat nodig hebben. Dat doét iets met ze.” De nieuwbouw is in juni 2023 gereed.

Een bericht aan je toekomstige ik

Alle gebruikers van de nieuwbouw hebben de tijdscapsule, een ronde buis met een flinke doorsnee, gevuld met een berichten en spullen die over 60 jaar weer opgegraven worden. Iedereen doet mee, ook Kiddies, Skoa (kinder­opvang), Alkmaar Sport en de Nicolaas Beets- en de Burgemeester De Wildeschool. Marlies: “Het is heel leuk om dit met elkaar te doen. Want iedereen denkt na over wat straks belangrijk kan zijn. Je kan een voorwerp, een brief, een tekening of foto erin stoppen om je toekomstige ik te verrassen met het tijdsbeeld van nu. Want hoe zou jij willen dat de wereld eruit ziet? En wat wil je meegeven aan mensen die dan over de aardbol lopen?”

Kick off nieuwbouw

De graafmachine geeft de aftrap van de nieuwbouw aan door de tijdscapsule diep in de grond te leggen. Marlies: “De capsule is aan beide zijkanten goed afgesloten en we dekken hem ook aan de bovenkant goed af. Zo kan de capsule zo lang mogelijk in de grond blijven. Misschien dat iemand ‘m pas over 100 jaar vindt, dat is een spannend idee! Op de bouwtekening staat de plek gemarkeerd, zoals op een schatkaart, dus de informatie over de capsule is vindbaar.”

“Hoe zou jij willen dat de wereld eruit ziet? En wat wil je meegeven aan mensen die dan over de aardbol lopen?”

Leren hoe je wilt

De Driemaster werkt nu al anderhalf jaar in units. Marlies: “Hier zijn we heel enthousiast over, maar we merken dat het huidige gebouw zijn beperkingen heeft. Daarom verheugen we ons enorm op het nieuwe gebouw. Daar hebben we bijvoorbeeld flexibele ruimtes, waar de kinderen hoog, laag of misschien wel op de grond willen zitten. Er zijn stilteruimtes en plekken waar je goed kunt samenwerken. Ook zijn er echte instructieruimtes waar het kind zich goed kan richten op de leerkracht. Er komt ook een groen schoolplein waar ze kunnen ontdekken en ravotten.” Ze vervolgt: “Zowel binnen als buiten hebben ze de ruimte om te kiezen wat ze op dat moment nodig hebben. Dat is een echte meerwaarde aan het nieuwe gebouw.”

Vliegwiel

Marlies denkt dat de nieuwbouw ook als vliegwiel voor het team gaat werken. De beperkingen in het oude gebouw zijn straks verdwenen. “Iedere leerkracht werkt vanuit zijn eigen specialisme: rekenen, taal, of begrijpend lezen. Ik verwacht dat we in het nieuwe gebouw nog beter kunnen samenwerken. We zijn een team en als team leer je van elkaar en kijk je samen naar de kinderen. Daar wordt iedereen wijzer van én het komt het onderwijs ten goede.”

Gebouw met twee lagen

De midden- en bovenbouw units van De Driemaster komen op de eerste verdieping. Op de begane grond naast Kiddies, Skoa, de Nicolaas Beetsschool, de gymzaal, Trimaran (voorziening voor hoogbegaafde kinderen), zit de onderbouw van De Driemaster. Marlies: “Het mooie van meerdere partijen in één gebouw is dat het gebouw volop wordt gebruikt.” Zo gaan Kiddies en Skoa na schooltijd de ruimtes van De Driemaster gebruiken voor de naschoolse opvang. Marlies: “Het liefst hebben we dat de school de hele dag in gebruik is. We hopen dat hierdoor de partijen steeds meer gaan samenwerken en ook met partijen van buiten.”

Samenwerken? Ja graag!

Marlies: “Het zou toch prachtig zijn als dit gebouw ervoor zorgt dat er nog meer samenwerking volgt met de buurt, met een bejaardentehuis of met het buurthuis dat naast de school staat. Hoe geweldig is het als jong en oud met elkaar gaat knutselen, lezen, leren van elkaar. Dat zou ik echt fantastisch vinden en het gebouw leent zich er uitstekend voor!”

“Hoe geweldig is het als jong en oud met elkaar gaat knutselen, lezen, leren van elkaar. Dat zou ik echt fantastisch vinden en het gebouw leent zich er uitstekend voor!”