Gluren bij de buren

Inspiratie voor het oprapen

Op 1, 2 en 4 november kon je ‘Gluren bij de buren’. Vijftien SaKS-scholen deden aan deze studiedagen mee en namen een kijkje bij elkaar in de keuken om te zien hoe andere scholen hun onderwijs aanpakken. “Inspiratie kun je van ver halen, maar binnen SaKS ligt veel inspiratie voor het oprapen,” vindt Eefje Swart, communicatieadviseur/leerkracht SaKS Poule en medeorganisator van deze dagen. “Het doel van het gluren bij de buren is dat je iets meeneemt wat je kunt gebruiken voor je eigen school of het proces waar je in zit." SaKS online magazine was bij De Vlindertuin en De Driemaster om te ervaren wat er werd opgepikt.

De Vlindertuin

De Vlindertuin is een school voor speciaal basisonderwijs. Hier vinden kinderen rust, warmte en (gespecialiseerde) begeleiding om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen. Yvonne Overgoor, schoolleider: “Werken met hoofd, hart en handen staat bij ons centraal. Ervaringsleren is daarin heel belangrijk: zintuigelijk, met materialen, naar buiten, met doen en bewegen.”

Praktische tips

Het ervaringsleren vonden de bezoekers interessant en zij waren met name op zoek naar praktische tips. Hierbij werd het signaleringsmodel omarmd. De symbolen ‘zonnig’, ‘bewolkt’, ‘regen’ en ‘onweer’ geven aan in welke fase het ‘emotionele weerbericht’ van het kind zich bevindt. “Fijn om te weten welke omgangsstijl en beïnvloedingsstrategieën je dan het beste kunt inzetten.”

Goed in beeld

Veel leerkrachten en onderwijsassistenten wilden ook graag zélf een indruk krijgen van deze (speciale) school. “Ouders schrikken soms als zij het advies krijgen hun kind naar De Vlindertuin te laten gaan. Nu ik zelf heb gevoeld hoe ontspannen het er hier op school aan toe gaat, neem ik makkelijker de onzekerheden bij de ouders weg. Ik kan ze beter informeren en enthousiasmeren, want wat is het hier leuk!”, aldus een van de bezoekers.

Niveau en stamgroepen

Bij De Vlindertuin werken ze groepsdoorbroken met niveau- en stamgroepen. Sommige bezoekers waren benieuwd hoe dit in de praktijk gaat. “De open deuren zorgen ervoor dat je laagdrempelig van de ene groep naar de andere groep gaat”, was een van de reacties. Niet alleen de bezoekende leerkrachten liepen in en uit, ook de leerlingen. “Mooi om te zien dat de kinderen zo kunnen kiezen waar zij op dat moment behoefte aan hebben.”

Verbinding, inspiratie en ideeën uitwisselen is waardevol.

De Driemaster

De Driemaster haalt de wereld in huis door haar onderwijs te verpakken in thema’s. Bianca Boerlage, schoolleider: “Leren wordt leuk, als je mag onderzoeken en verkennen. Zeker als je je gestimuleerd voelt door een opbouwend en positief schoolklimaat. Wij zijn al ruim vijf jaar bezig met het onderwijs voor de toekomst en we zetten hierbij het kind centraal. Daarom werken we groepsdoorbroken in unit-onderwijs.”

Veel interesse

De Driemaster ontving een grote groep bezoekers. Op enkele scholen werkt men, als proef, groepsdoorbroken, maar de meeste scholen werken (nog) niet met het unit-systeem. Er waren veel vragen, bijvoorbeeld over praktische zaken, maar ook hoe je nu het beste omgaat met die cultuuromslag. Velen moeten er nog aan wennen. ‘Er is te weinig geld’, ’Ons gebouw is niet geschikt’, ‘Niet iedereen wil het’, ’We hebben een lerarentekort’. Toch… wil menig leerkracht het anders. En geeft deze nieuwe richting zelfs antwoord op de voorafgaande vragen.

Vaste groep loslaten

Een van de gasten vond het inspirerend dat iedere leerkracht zijn eigen vakgebied heeft en lesgeeft in wisselende groepen. De leerlingen werken aan hun persoonlijke doel in bijvoorbeeld taal of rekenen. “Het grootste voordeel voor deze leerlingen is dat ze worden aangesproken op hun eigen niveau. Als je het vastgeroeste idee van altijd dezelfde groep lesgeven loslaat, zie ik kansen om het zowel voor de leerlingen als voor mijzelf plezieriger te maken.”

Nu ik zelf heb gevoeld hoe ontspannen het er hier op school aan toe gaat neem ik makkelijker de onzekerheden bij de ouders weg.

Toekomst

'Gluren bij de buren' was een bom aan inspiratie en praktische tips. Soms kun je het meteen inzetten, soms heeft een cultuur- en onderwijsomslag meer tijd nodig. En wat zijn dan de vervolgstappen? Als eerste de bevindingen met eigen collega’s bespreken en daarna zorgen dat het in de jaarplannen wordt opgenomen. Ook leeft de wens dat ‘Gluren bij de buren’ een terugkerend evenement wordt. Bij elkaar ‘gluren’ helpt om verder te komen in het eigen veranderproces op school. Het uitwisselen van elkaars ideeën en expertise levert positieve energie op en smaakt naar meer!