Toekomstraad: leerlingen aan zet
De frisse blik van kinderen verrijkt de visie
“We hebben jullie nodig”, zeiden we tegen de kinderen. “Want wij kunnen wel bedenken hoe het onderwijs eruit zou moeten zien, maar jullie weten dat veel beter!”
Schooldirecteuren Michael Vader en Marlies Oudejans vertellen enthousiast over de Toekomstraad van SaKS.
Wat is de Toekomstraad precies?
“De Toekomstraad bestaat uit dertig leerlingen: twee kinderen uit de midden- of bovenbouw van elke SaKS-school. Zij komen drie of vier keer per jaar samen om mee te denken over de wereld van morgen”, legt Michael uit. “Ze bijten zich vast in vraagstukken over klimaatverandering, ongelijkheid, technologische ontwikkelingen én - uiteraard - het onderwijs.”
Hoe werkt de Toekomstraad?
Marlies: “Met de kinderen zijn we vijftig jaar terug teruggestapt in de tijd om te voelen hoe anders de wereld in 1972 was. En daarna zijn we juist in de toekomst gaan staan. Wat hebben de kinderen nodig die in 2072 op school zitten? Waar moeten we meer aandacht aan besteden? En waar moeten we mee stoppen?”
Wat vinden de kinderen van de visie van SaKS?
“Dankzij hen is die geworden tot wat het nu is”, vertelt Marlies. “De kinderen vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren. En dat zit juist in hele kleine dingen. Doorvragen als je ziet dat iemand zich niet goed voelt, papier prikken in de wijk, goed zorgen voor de plantjes in de klas. Betekenisvol zijn, dus.
Ook liet de Toekomstraad weten dat ze op school meer willen kiezen: sommige kinderen worden blij van knutselen of timmeren, anderen van bewegen. Daarnaast willen ze graag praktische lessen, zoals koken of zelfs strijken”, lacht Marlies. “Tegelijkertijd hebben ze behoefte aan vaste momenten waarop hun meester of juf uitleg geeft, omdat ze die begeleiding fijn vinden en nodig hebben. Afwisseling én houvast dus.”
Michael: “Omdat de Toekomstraad betrokken is geweest, sta ik meer dan ooit achter onze visie. Het is goed dat we in de verrijkte strategie beloftes doen aan de kinderen. Als we zeggen dat we dit willen, wat betekent dat dan precies? Hoe merken de kinderen dat?”
'Kinderen zien mogelijkheden en kansen in hele kleine dingen’
Wat vinden de kinderen uit de Toekomstraad van elkaar? En elkaars school?
Marlies: “Het is mooi dat kinderen uit verschillende wijken en van verschillende scholen elkaar ontmoeten bij de Toekomstraad. Zo vertelden sommige kinderen over de ‘groeitijd’ op school, waarin ze mogen filosoferen of koken. En over hun portfolio. Andere kinderen stonden met hun oren te klapperen. Filosoferen, wat is dat? Krijgen jullie geen cijfers? Maar hoe ziet je rapport er dan uit? Daar hebben ze hele open gesprekken over.
Het grappige is dat eigenlijk alle kinderen in hele kleine dingen mogelijkheden en kansen zien, terwijl ze ook heel serieus zijn over het klimaat en de onrust in de wereld. Het ene moment zijn ze bijna verdrietig, twee seconden later hebben ze een oplossing bedacht.”
Wat zijn de belangrijkste uitkomsten?
Michael: “Naast hun input voor de verrijkte visie, geven kinderen aan dat zij dynamisch onderwijs (veel bewegen) belangrijk vinden. Ze zeggen eerlijk: ‘ik kan best wel lui zijn, terwijl ik bewegen eigenlijk heel lekker vind’.”
Marlies: “Kinderen gaven aan: van mij mag een schooldag best langer duren als we meer bewegen en vaker afwisselen.”
Momenteel test de Toekomstraad een app waarin zij onder andere kunnen aangeven hoe ze zijn opgestaan vandaag. Want dat is ook belangrijk om te delen met je juf of meester, maar dat wil je niet altijd in de kring doen, licht Marlies toe. “Stel dat je knetterende ruzie hebt gehad, dat je ouders net gescheiden zijn of dat je gepest wordt. Als je dat deelt via de app, kan de leerkracht er rekening mee houden.”