‘Jesse is mijn beste vriend, al sinds de kleuterklas’
Op Het Kompas weten de kinderen niet beter: de Klas op Wielen hoort erbij. Ze delen een gebouw en volgen samen gym, muziek, taal of rekenen. Ook spelen ze samen buiten. Alle kinderen van de Klas op Wielen zitten in een rolstoel. Ze hebben een meervoudige beperking, waardoor ze vaak niet kunnen praten en bewegen zoals de kinderen van Het Kompas.
“Ik ga héél vaak op bezoek bij de Klas op Wielen”, vertelt Fenne uit groep 8. “Dan gaan we samen iets eten, lees ik een verhaaltje voor of gaan we op de simulator. Dat is een soort robot met een groot scherm en dan kun je doen alsof je aan het paardrijden bent of dat je in een vliegtuig vliegt. Ik vind Len heel lief en Hanne heel leuk. Hanne is aan één kant verlamd en fietst soms op haar speciale fiets door de school.”
Kick uit groep 7 vult aan: “Jesse uit de Klas op Wielen is mijn beste vriend, al sinds de kleuterklas. Altijd als we elkaar zien, moeten we lachen. Laatst was ik op zijn verjaardag en ik heb nu al zin in Sinterklaas en Pasen op school. We vieren alle feesten samen.”
Iedereen hoort erbij
Dit schooljaar zijn de zeven kinderen van de Klas op Wielen ieder ‘gekoppeld’ aan een klas van Het Kompas. Suzanne Gieling, leerkracht van groep 3 en coördinator van de samenwerking met de Klas op Wielen, vertelt: “Met de leerkrachten en de begeleiders van de kinderen van de Klas op Wielen overleggen we op welke momenten zij aansluiten bij onze lessen of activiteiten.
Ik vind het fantastisch dat wij onze kinderen meegeven dat iedereen er mag zijn zoals hij is. Het is voor al onze leerlingen heel normaal dat er ook kinderen zijn die in een rolstoel zitten of niet kunnen praten. Ze horen er gewoon bij. Sommige kinderen, zoals Fenne en Kick, ontpoppen zich tot ware verzorgers. Dat zijn talenten en eigenschappen die we anders niet zo snel hadden ontdekt.”
“Soms realiseren we niet hoe bijzonder het is dat kinderen van de Klas op Wielen zo betrokken zijn bij ons onderwijs en onze school. Het is ‘gewoon’ geworden. En daar ben ik eigenlijk best wel trots op!” - Schoolleider Margot Mulder
‘We zorgen dat kinderen mee kunnen doen met het onderwijs en in hun buurt’
Gymmen, dansen, taal en rekenen
“Ik vind het superleuk als de kinderen uit de Klas op Wielen meedoen met gym, of als we samen liedjes en dansjes oefenen”, vertelt Fenne. “En ik heb van ze geleerd hoe zij hun taal oefenen. Sommige kinderen doen dat met kleuren. Daarmee kunnen ze ook laten zien hoe ze zich voelen. Rood is dan bijvoorbeeld boos.”
Kick: “Soms ga ik rekenen in de Klas op Wielen. Dan help ik Jesse en vraag ik hem: welk antwoord klopt, links of rechts? En dan wijst hij het goede antwoord aan. Sommige kinderen doen dat met hun ogen. Als ze heel lang kijken naar een plaatje, dan weet je dat ze bijvoorbeeld zin hebben in een broodje, of dat ze naar de wc moeten.”
Teamleider Yvonne over ‘haar’ Klas op Wielen
Inclusief onderwijs, dat is waar de Klas op Wielen voor staat. “We zorgen dat kinderen met een vaak ernstige meervoudige beperking mee kunnen doen met het onderwijs en in hun buurt”, vertelt Yvonne Slofstra, sinds de zomer van 2022 teamleider van de Klas op Wielen.
“Momenteel zorgen we voor zeven kinderen met een klein team. Het is ongelofelijk dankbaar werk. De samenwerking met Het Kompas verloopt goed en wordt nu weer intensiever”, legt Yvonne uit. “De gevolgen van corona waren groot: toen konden de kinderen van de Klas op Wielen niet naar school.”
Samen naar school van 4 tot 18 jaar
“Doordat we bij elkaar in hetzelfde gebouw zitten, is het gemakkelijk om elkaar op te zoeken. Ik vind het een verademing dat de kinderen van Het Kompas gewoon vragen: wat is er met hem of haar? Je ziet onze kinderen opbloeien als ze bij lessen of vieringen van Het Kompas zijn. Ze houden van reuring. Ook mooi is dat ze na de basisschool kunnen doorstromen naar Vonk, een voorgezet onderwijslocatie, waar ze bij vakken als dierverzorging zijn en aanschuiven in de praktijklessen.”