Onderwijs dat zorgt voor de wereld
Hoe doe je dat eigenlijk?
Het is al enkele jaren de visie van SaKS: worden wie je bent. En dat blijft zo. Wel hebben we de visie verrijkt. Doorontwikkeld, concreter gemaakt, aangescherpt.
We voegen namelijk een essentieel element toe op een duidelijke plek: van betekenis zijn. Samen maken we onderwijs dat zorgt voor de wereld.
Als je word wie je bent, draag je bij aan de wereld om je heen. Dan ben je van betekenis. En dat maakt dat je elke dag vrolijk je bed uitkomt, dat je het leven nog meer de moeite waard én leuker vindt. Het stond altijd al in de visie, maar nog niet zo nadrukkelijk als nu. Daarom hebben we een klavertje vier gemaakt waarin ‘betekenisvol’ en ‘ik draag bij’ een belangrijkere plek krijgt.
Onderwijs dat zorgt voor de wereld
Hoe doe je dat eigenlijk?
Het is al enkele jaren de visie van SaKS: worden wie je bent. En dat blijft zo. Wel hebben we de visie verrijkt. Doorontwikkeld, concreter gemaakt, aangescherpt.
We voegen namelijk een essentieel element toe op een duidelijke plek: van betekenis zijn. Samen maken we onderwijs dat zorgt voor de wereld.
Als je word wie je bent, draag je bij aan de wereld om je heen. Dan ben je van betekenis. En dat maakt dat je elke dag vrolijk je bed uitkomt, dat je het leven nog meer de moeite waard én leuker vindt. Het stond altijd al in de visie, maar nog niet zo nadrukkelijk als nu. Daarom hebben we een klavertje vier gemaakt waarin ‘betekenisvol’ en ‘ik draag bij’ een belangrijkere plek krijgt.
‘Kinderen en volwassenen leveren samen een positieve bijdrage in en rondom Alkmaar’
Onze geluksformule Ieder blaadje van de klaver heeft een eigen aandeel in de SaKS-geluksformule. Samen versterken ze elkaar en vormen ze de ingrediënten en de kunst om het leven te leven. Vanuit vertrouwen in jezelf (autonomie), samen met anderen (relatie) en vanuit iets wat jij goed kunt (competentie) op weg naar iets waar je blij van wordt, waar anderen blij van worden of waar de wereld blij van wordt (betekenisvol).
Iets kleiner: kinderen en volwassenen leveren samen een positieve bijdrage in en rondom Alkmaar. Op die manier geven we onze kinderen de basis voor een eigen toekomst. Ons directe netwerk werkt daar hard aan mee. Daarom zijn medewerkers, ouders, bestuurders en organisaties in de regio nauw betrokken bij onze scholen. Zodat onze kinderen leren kiezen, ontdekken wat ze goed kunnen, voelen dat ze erbij horen en uiteindelijk bijdragen aan anderen en de wereld om zich heen.
Ik kies wat bij mij past: autonomie of eigenaarschap Als kinderen bij ons mogen worden wie ze zijn, dan mogen ze zich ook ontwikkelen op de manier die bij ze past. Onze scholen zijn daarin een oefenplek. Leerdoelen en behoeften van de kinderen zijn het vertrekpunt voor ons onderwijs. Vanuit (zelf)vertrouwen en een set SaKS-vaardigheden zijn kinderen mede-eigenaar van hun leer- en ontwikkelproces. Zij nemen daar zelf verantwoordelijkheid voor en leren keuzes te maken.
Ik ken: competentie of talentontwikkeling Wij vinden het belangrijk dat er ruimte is voor wie je als kind echt bent. Want als je weet wat je zelf waard bent, dan weet je ook hoe je van waarde kunt zijn voor anderen en de wereld om je heen. Cruciaal hierbij: een rijke leeromgeving en onderwijs op maat. We gaan eropuit, bewegen veel, ruiken, luisteren en proeven om zo iedere schooldag te bewonderen en te beleven.
Ik hoor erbij: relatie of samenwerking Ieder kind ontwikkelt zich met anderen en met zijn omgeving. Onze droom? School als een ontmoetingsplaats, een gemeenschap waar we onderwijs en leven samenbrengen. Hier ontdek je hoe je met verschillen omgaat en onderzoek je overeenkomsten. Onze onderwijsmedewerkers zorgen samen met partners uit de omgeving voor een minimaatschappij om onze kinderen heen.
Ik draag bij: betekenisvol zijn of zingeving Hoe mooi is het om te ontdekken dat jij van betekenis kunt zijn voor anderen en de planeet? En dat je met kleine stapjes verandering in gang kan zetten. Dat elke actie - hoe klein ook - het verschil kan maken. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor onze kinderen, maar voor ons allemaal!
Een vlammetje van nieuwsgierigheid
Al 140 jaar ondersteunt en stimuleert SaKS ontwikkeling. Allereerst de ontwikkeling van onze leerlingen, maar ook die van onze medewerkers en die van de maatschappij.
Ontwikkelen gaat het allerbest als je zelf intrinsiek gemotiveerd bent: als je in jezelf een vlammetje van nieuwsgierigheid voelt. Als je ergens lol in hebt en er beter in wil worden. Als je bevlogen en in samenwerking met anderen, vanuit je eigen verantwoordelijkheid op weg bent naar iets waar je blij van wordt.