Op zoek naar je innerlijke kompas

Alles over de SaKS leiderschapsexpeditie

Een reis naar binnen maken om uiteindelijk meer impact te kunnen hebben op de buitenwereld. Dat is het doel van de Leiderschapsexpeditie van SaKS. Ontdekken wie je écht bent, wat je écht wilt en hoe je daar kunt komen. Kortom: aan de slag met persoonlijk leiderschap. Begeleiders Femke Tjeertes en Anita Baart en vier deelnemers vertellen wat de expeditie hen brengt.

Femke werkte voorheen als leerkracht, inmiddels is ze coach binnen SaKS. Ook Anita startte als leerkracht, is toen een tijdje schoolleider op De Burijn geweest en werkt nu als schoolleider van De Vlindertuin en coach in de leiderschapsexpeditie. Sinds afgelopen schooljaar begeleiden ze samen de leiderschapsexpeditie. “In de eerste sessies werken we met een vaste opbouw, waarin we samen op onderzoek gaan naar jouw waarden, overtuigingen en drijfveren", vertelt Anita. “Wat beweegt jou? Wat maakt dat je doet wat je doet? Door daar met aandacht bij stil te staan, ontstaat er zelfinzicht én verbondenheid met de ander. Het vormt een krachtige basis voor de rest van de reis die we samen maken.”

Spiegelen en groeien

Want, legt Femke uit, de leiderschapsexpeditie is een reis naar binnen. “Over wie je bent als mens, wat je rol in je werk is, wat je écht leuk vindt, waar jouw blokkades en grenzen liggen en hoe je je uitspreekt. En als je ergens moeite mee hebt, welke belemmerende gedachten dat veroorzaken. De exacte invulling wisselt per groep, omdat we het afstemmen op waar iedereen baat bij heeft." "Deelnemers gaan op zoek naar hun innerlijke kompas”, vervolgt Anita. “Als je dat helder hebt, weet je welke impact je naar buiten kunt maken. De sessies zijn op verschillende locaties, met elk een inspirerend verhaal dat past bij het thema van de bijeenkomst.” De leiderschapsexpeditie sluit naadloos aan bij de visie van SaKS: ‘worden wie je bent’. “Want in de expeditie trotseren deelnemers de hordes die zij tegenkomen om bij hun eigen kern te komen”, stelt Femke.

Ongemak omarmen en blijven leren

Deelnemers geven zich op omdat ze goede verhalen horen van anderen, de uitnodiging zien op ons intranet SAM of omdat een schoolleider hen aanmoedigt. “We zien vaak dat collega’s elkaar ‘aansteken’”, vertelt Femke. “We hebben in een paar groepen achter elkaar al deelnemers van De Wegwijzer, omdat ze positieve verhalen van elkaar horen. Sommigen denken dat je een leidinggevende functie moet hebben om in aanmerking te komen. Dat is niet zo! Iedereen binnen SaKS mag meedoen.” Als je meedoet, stap je wel écht in, benadrukt Anita. “We doorbreken samen je (vastgeroeste)patronen en trekken je uit je comfortzone. Het is soms even spannend, maar heel waardevol”, legt Anita uit. “Als je je krachten, talenten en passies inzet, heeft dat ook een positieve invloed op je collega’s en de kinderen in je groep. Zelf blijven doorleren is het beste voorbeeld dat je kinderen kunt geven.”

Van weerstand naar vertrouwen

Tijdens de expeditie leren deelnemers om te gaan met uitdagingen. Hoe zet je weerstand om naar vertrouwen. Hoe ga je het ‘aan’, in plaats van dat je het wegduwt? “Nadat mensen hier doorheen zijn gegaan, ervaren ze vaak meer rust”, vertelt Femke. “Omdat ze begrijpen waar hun initiële weerstand vandaan komt en hoe ze dat met overtuiging kunnen tackelen. Sommigen ontdekken dat ze een carrièreswitch willen. Zelf heb ik ook ooit meegedaan aan de expeditie. Eerst had ik de ambitie om schoolleider te worden, maar tijdens mijn deelname ontdekte ik dat ik meer energie krijg van coachen.” Elke expeditiegroep wordt heel hecht, vertelt Anita. “Dit past bij de Ubuntu-gedachte: ‘Ik ben omdat wij zijn.’ Dit betekent dat je groeit en jezelf ontwikkelt dankzij de spiegels van anderen. Je hebt anderen nodig.” Want, besluit Femke: “Als je ver wilt komen, ga je samen.”

Wat beweegt deelnemers om mee te doen aan de leiderschapsexpeditie en hoe ervaren zij het?

Ertoe doen

“Voor mij is de expeditie een investering in mezelf en mijn ontwikkeling”, vertelt Karin Verhaar, leerkracht van groep 1/2 op de St. Adelbertusschool. “Femke en Anita geven me het gevoel dat ik ertoe doe, ze stellen me op mijn gemak. De expeditie laat mij nadenken over wat ik wil en belangrijk vind en het leert me beter communiceren en grenzen aangeven. Iedereen in de groep is heel open en het is fijn om te zien dat anderen ook kwetsbaar zijn en bezig zijn met persoonlijke groei. Dankzij de expeditie kan ik beter prioriteiten stellen en mij uitspreken. Ik denk dat ik een (nog) prettigere collega/juf ben.”

Door verschillende brillen naar jezelf kijken

“Om te groeien is het belangrijk dat ik weet wat ik nodig heb, ernaar kan handelen, mijn werk-privébalans gezond houd en leer vertrouwen op mijn kennis en ervaring”, motiveert Janneke de Wit, leerkracht en specialist jonge kind op De Wegwijzer, haar deelname. “We leren naar onszelf kijken door onze eigen bril, maar ook door de bril van anderen. Het is een cadeautje aan mezelf, want ik heb nieuwe inzichten gekregen in het laten zien en horen van mijn mening door mijn boodschap kracht bij te zetten via lichaamstaal. Ook zie ik nu in dat niet alles mijn verantwoordelijkheid is, maar dat we die delen als team. Dit zorgt voor ruimte bij mezelf, maar ook voor collega’s.’

Kracht in kaart brengen

“Door mee te doen aan de leiderschapsexpeditie, hoopte ik mijn ambities helder te krijgen”, vertelt Thomas Huitinga, de kersverse directeur van Het Kompas. “Vorig schooljaar was ik leerkracht van groep 3 op de St. Adelbertusschool en toen heeft de expeditie mij veel inzicht gegeven in mijn persoonlijke pad. Het moedigt je aan om te kijken naar de processen (en eventuele patronen van vroeger) in je lijf en hoofd en leert je hoe je ermee om kunt gaan. Voor mij werd duidelijk dat mijn ambitie ergens anders ligt dan voor de klas. De expeditie heeft mijn kracht in kaart gebracht en mij sterker gemaakt in ‘bij mezelf blijven’. Alle ervaringen neem ik mee in mijn nieuwe rol als schoolleider.”

Inhoudelijk rijk

“Het leek mij heel interessant om met allerlei collega’s binnen SaKS aan de slag te gaan met persoonlijk leiderschap”, licht Joyce Bruijnincx, zorg- en kwaliteitscoördinator op De Burijn en De Kring, haar deelname toe. “De expeditie is inhoudelijk rijk. Het aanbod is afwisselend en wordt aangevuld met input van externen - zoals bij de sessie met improvisatietheater. Tijdens de expeditie leerde ik om vanuit een andere context naar mijn eigenschappen en gedrag te kijken en ik vond de processen van andere deelnemers ook heel leerzaam. De bijeenkomsten gaven inzicht in mijn wensen, ambities en valkuilen. Persoonlijke ontwikkeling, groei en bewustwording hebben een positieve invloed op de omgeving waarin je je beweegt, daarom is de expeditie enorm waardevol.”