Onderwijsondersteuners aan de slag bij SaKS
“Je kunt je zó ontwikkelen hier”
Een groep van 17 enthousiaste volwassenen start met een nieuw opleidingstraject voor onderwijsondersteuners bij SaKS in samenwerking met het Horizon College. Het gaat om een BBL-traject, een beroepsbegeleidende leerweg, ook wel bekend als werken en leren. Terwijl de onderwijsondersteuners zich laten omscholen, doen ze direct praktijkervaring op in de school en volgen elke donderdag een lesdag bij ’t Baeken, verzorgd door het Horizon College.
“De meeste onderwijsondersteuners werken twee of drie dagen op de verschillende scholen”, legt SaKS-coach Inge Adams uit. “Het is een superleuke groep. Hun achtergronden zijn verschillend, maar ze zijn allemaal gedreven om de overstap naar het onderwijs te maken.”
Praktijkkennis en frisse energie
Susanne Strating-Hamstra, mentor van het Horizon College vertelt: “De vraag naar goedgeschoolde onderwijsondersteuners neemt toe. En gelukkig is er ook veel enthousiasme voor het vak. De informatieavond was druk bezocht: 68 geïnteresseerden meldden zich. Geweldig om te zien. Wat mij betreft hoort zo’n vakopleiding als dit ook echt thuis in de praktijk. Daarom is de samenwerking met SaKS zo fijn!’
Inge vult aan: “Na de informatieavond hebben we speeddates gedaan: sollicitatiegesprekken met huidige onderwijsondersteuners en andere SaKS-medewerkers. Daarna organiseerden we meeloopochtenden op onze scholen en bleven we met deze zeventien toppers over. Dankzij hun ervaring, kennis en frisse energie halen we de wereld de school in. Bovendien zijn de extra handen meer dan welkom en het allerbelangrijkst: dankzij de onderwijsondersteuners krijgen kinderen meer kans om zich goed te ontwikkelen. Met dit werk-en-leertraject versterken we ons onderwijs: we organiseren het anders, doen het samen en geven de onderwijsondersteuners direct veel eigen verantwoordelijkheid. Ik ben er superenthousiast over!”
Diana:
“Hier gaat mijn hart sneller van kloppen”
Met ruim 21 jaar ervaring als managementassistent in het bedrijfsleven en als trainingspecialist bij een grote retailketen, kijkt Diana (57) reikhalzend uit naar een baan in het onderwijs. “Ik heb het altijd al gewild. En afgelopen voorjaar dacht ik: als ik het nu niet doe, dan doe ik het nooit meer. Via Facebook kreeg ik een advertentie te zien, omdat ik stiekem al heel lang op ‘onderwijsassistent’ zoek. En na de informatieavond was ik verkocht. Zeker toen de meeloopochtend erop zat, wist ik: dit is het. Ik ben een doener, zie snel wat er nodig is en ben blij dat er ook veel ruimte is voor eigen initiatief. Hoe leuk is het dat je kinderen ziet groeien, je collega’s kunt ondersteunen én maatschappelijk écht iets kan betekenen. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Ik heb er onwijs veel zin in!”
Floor:
“Ik sprong echt een gat in de lucht”
“Mijn hele leven wil ik al met kinderen werken”, vertelt Floor (18). “En toen kwam ik deze mogelijkheid tegen. Ik ben naar de informatieavond gegaan, solliciteerde de volgende dag en sprong echt een gat in de lucht toen ik hoorde dat ik aangenomen was. Ik werd er nog net niet emotioneel van”. De jongste deelnemer aan het BBL-traject is razend enthousiast. “Ik ben helemaal verkocht. Ik vind het zo interessant dat je zo veel verschillende kinderen, leeftijden en ontwikkelingsvragen voorbij ziet komen. Dat je de leerkrachten kunt helpen in de klas en dat je kinderen ziet groeien. Tijdens mijn meeloopochtend was er een jongetje dat echt opbloeide toen hij over het circus mocht vertellen. Dat is toch geweldig?”
‘Ik vind het zo interessant dat je zo veel verschillende kinderen, leeftijden en ontwikkelingsvragen voorbij ziet komen. Dat je de leerkrachten kunt helpen in de klas en dat je kinderen ziet groeien’
Jelle:
“Het hele verhaal klopt. Ik heb er zo veel zin in!”
Twee mensen in de omgeving van Jelle (44) zeiden tegen hem: “Is dit niet iets voor jou?” Dat is het. Zeker weten. “Al mijn hele leven werk ik het liefst met mensen en in het bijzonder met kinderen en tieners. Ik heb veel verschillende banen gehad, en alles wat ik leuk vind komt hier nu samen: bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, onderdeel zijn van een leuk team in een organisatie met een prachtige visie en hopelijk veel lol maken. Het hele verhaal klopt. Ik sta er echt van te kijken hoeveel er mogelijk is binnen SaKS. Niet alleen de kinderen kunnen worden wie ze zijn. Ook wij, de medewerkers, leerkrachten en onderwijsassistenten. Voor die kinderen komen we allemaal ons bed uit. En dat je kunt zien hoe ze groeien, dat ze blij zijn op school, daar heb ik gewoon heel veel zin in. Laat het maar beginnen!”