Veel animo voor kindermeditatie binnen SaKS
Pionierspot gaat naar ontspannen en rust in de klas
“Geweldig wat de aanvraag voor de pionierspot in gang heeft gezet!” Barry Tanke, leerkracht op de Adelbertus en al eenentwintig jaar werkzaam binnen SaKS, besloot dat het tijd werd voor meer ontspanning en rust in de klas. Hij meldde zich aan voor de opleiding tot kindermeditatiecoach en was zo enthousiast dat hij dat traject mogelijk wilde maken voor zijn collega’s. “Vanuit de pionierspot was er plek voor tien leerkrachten. Inmiddels hebben we bijna drie groepen van tien gevuld. Fantastisch!”
De pionierspot is het innovatiefonds van SaKS waarmee leerkrachten hun onderwijsideeën waar kunnen maken. Vanuit de pot volgen drie groepen SaKS’ers de opleiding tot kindermeditatiedocent of – coach. De eerste groep is gestart in september 2021 en de reacties zijn jubelend. Ook de materialen die nodig zijn tijdens de meditaties of ontspanningsoefeningen komen uit de pot.
Onderwijs is meer dan taal en rekenen
“Het leukste vind ik dat er echt behoefte is aan dit traject. Dat meer leerkrachten open staan voor mindfulness en ademhalingsoefeningen wist ik wel. Maar dat de vraag zo groot was, had ik van tevoren niet verwacht”, vertelt pionierspotwinnaar Barry. “Hoe gaaf is het als ontspannen ‘normaal’ wordt op school? Dat meer scholen het gaan integreren in hun onderwijsprogramma’s? Onderwijs is meer dan alleen taal en rekenen. En ik ben ervan overtuigd dat kinderen hier hun leven lang profijt van hebben.”
“Het leven blijft het leven. Het is echt niet zo dat je met meditatie en ontspanning rozenblaadjes over een rode loper uitstrooit en daar kalm overheen wandelt. Toch voel je dat je meer in balans bent. En dat helpt.”
Leerkrachten én kinderen blij
“De opleiding tot kindermeditatiedocent volgde ik bij Rosalinda Weel, met wie ik zestien jaar geleden een duo vormde op De Adelbertusschool in Bergen”, gaat Barry verder. “Zij was toen al bezig met meditatie, yoga en het schrijven van kinderboeken. Kort daarna ging zij haar droom achterna en richtte de droomstudio op. Zij geeft nu een aangepaste versie van de opleiding aan bijna dertig SaKS-leerkrachten. Wat ik zestien jaar geleden al fijn vond – en nog steeds – is dat wat ze doet totaal niet ‘zweverig’ is. Het is gewoon heel fijn en ontspannend. Kinderen geven dat ook terug: zij willen juist weten hoe ze moeten ademhalen om rustiger te worden. Zij vinden het lekker om met een kleedje over zich heen te luisteren naar een verhaal. Ze vragen naar de kruk waar kinderen op mogen zitten als ze een schoudermassage ontvangen. En die rust in de klas leidt tot bijzondere momenten: laatste nam een meisje dat normaal nooit iets zegt in de kring plotseling het woord.”
Onderwijs kan anders
“Mijn ideaal is altijd geweest dat meditatie, mindfulness en yoga deel uitmaken van het onderwijs”, vult Rosalinda Weel aan. Vanuit haar Droomstudio’ faciliteert zij de opleiding tot kindermeditatiecoach en is enorm trots op de hoeveelheid groepen die ze mag draaien. “Zelf heb ik ook een onderwijsachtergrond. Dat biedt echt meerwaarde. Ik heb altijd gevoeld: het kan en mag anders in de klas. Ontspanning zou gewoon onderdeel van het programma moeten zijn. Lesgeven zoals we tien jaar geleden deden, gaat nu simpelweg niet meer. En als ik eerlijk ben, vind ik dat kinderen het best druk hebben. Dan is ontspanning gewoon broodnodig. Bovendien is het toch fantastisch als kinderen dit nu al meekrijgen? Daar hebben ze de rest van hun leven iets aan!”
“Mediteren kun je zo speels en leuk maken als je zelf wilt. Geef er een avontuurlijke draai aan. Maak het droomachtig. Ervaar de stilte. Word je bewust van jezelf en van je omgeving. Leer luisteren naar je lichaam en je gevoel.”
“Mijn hart maakte echt een sprongetje toen Igor me belde om te informeren naar de mogelijkheden. Sterker nog: ik heb gehuild. Ik ben dankbaar voor de aandacht vanuit scholen en vanuit SaKS. Hoe lekker is het als je je dag vanuit rust kunt beginnen op school? Dan gaat het leren ook een stuk makkelijker. En het lesgeven trouwens ook: ik begon aan mezelf te merken dat ik relaxter voor de klas stond als ik even had gemediteerd in de periode dat ik nog als onderwijzeres werkte. Later experimenteerde ik met verschillende meditaties voor kinderen, werkte met input van mijn eigen dochters en later ook met de input van de kinderen in mijn klas. Zij voélen het als je niet lekker in je vel zit, en dus is het als leerkracht ook superbelangrijk om goed voor jezelf te zorgen. De reacties van de eerste groep op de meditatieopleiding zijn hartverwarmend. Die bevlogenheid en het enthousiasme van de deelnemers beloven zoveel goeds: als kind had ik ook zulke leerkrachten willen hebben – en nu gaat dat gewoon echt gebeuren!”
Héél erg leuk
“We hebben nu twee lesdagen gehad en het is echt heel erg leuk”, vertelt Nicole van der Zwaan, onderwijsassistent op De Erasmus en deelnemer aan de eerste groep SaKS’ers die de kindermeditatie-opleiding volgt. “Fijn dat we starten met een meditatie voor onszelf, daar laad je direct van op. En de rest van de middag en avond wisselen we theorie af met praktijkoefeningen. Uiteindelijk gaan we zelf een meditatieverhaal schrijven en die ook gedeeltelijk aan elkaar laten horen, zodat je aan het einde van de opleiding niet alleen meer weet over meditatie, maar ook meteen een mooi aantal verhalen op zak hebt die je direct in je klas(sen) kunt toepassen. Als onderwijsassistent hoop ik straks de leerkrachten te ondersteunen en bekend te maken met meditatie. Sommigen moeten nog een drempel over, maar ik merk ook dat er steeds meer collega’s nieuwsgierig zijn. Zelf ben ik ook nieuwsgierig: wat zijn de resultaten op de lange termijn? Ik denk dat het briljant werkt – en zo belangrijk om mee te geven aan kinderen. Met mijn eigen kinderen heb ik nu twee keer geoefend. Ze vinden het geweldig – ze vragen er zelfs uit zichzelf om. “Mam, ik heb zo lekker geslapen”, en “Je stopt ook echt mooi tussendoor.” Superleuk om te zien hoe blij ze ervan worden.”
De Pionierspot
Het innovatiebudget van SaKS wordt aangesproken met initiatieven die vanuit de scholen komen. Iedere bevlogen docent met een origineel idee voor onderwijsvernieuwing kan dit idee indienen. In september hebben twee leerkrachten een pionierscheque ontvangen om hun onderwijsideeën waar te maken. Barbera Planken van de Matthieu Wiegman ontving een cheque voor haar middel ‘Spelvaardig’. Met het spelen van spellen gaat zij de executieve vaardigheden van kinderen stimuleren, ontwikkelen en verbreden. Goede ontwikkelde executieve vaardigheden, zoals focussen, impulsen onder controle houden en activiteiten organiseren, zijn een voorwaarde om te kunnen leren.
Dominiek Pronk van de Kring ontving een cheque voor haar pioniersidee, de SuccesCriteriaGenerator. Als taalcoördinator wilde zij leerlingen meer houvast geven bij het zelfstandig leren van taal. Zij heeft daarom succescriteria vormgegeven die toepasbaar zijn bij meerdere ontwikkelgebieden. Met de toekenning van deze cheque gaat zij over tot het ontwikkelen van een digitaal-sjabloon, waardoor het deelbaar wordt met andere scholen en het op maat aanpasbaar is. Zo wordt het voor meer leerkrachten mogelijk om inzicht te krijgen in voortgang van de leerlingen en gaan leerlingen zelfstandig en met zelfvertrouwen aan de slag.