TAC Room klaar voor gebruik

1 Ruimte. 3 Disciplines. Meer dan 100 talenten.

Het sleutelwoord voor de TAC Room? Talent. TAC staat voor Talent, Activation, Creative. Je vindt de Room op de zolder van het monumentale schoolgebouw van De Kring. Daar wandel je via een trap het eerste gedeelte van de ruimte binnen: een handvaardigheids- annex technieklokaal. Eenmaal door het zwarte gordijn waan je je in een theaterzaal of dansstudio. Dan een flexibele wand, en daarachter een heuse programmeerruimte met koptelefoons, computerapparatuur en robots.

Het is er opgeruimd: in het magazijn staat de verf op kleur en de techniekonderdelen liggen nog nét niet op alfabetische volgorde. Kinderen en jongeren kunnen in de TAC Room hun talent ontwikkelen, net als leerkrachten en mensen van buiten de school.

Geef talent de ruimte

“Voel je vrij om te leren, te spelen en te onderzoeken wat je leuk vindt. Hier kun je kiezen uit techniek, expressie en moderne media”, vertelt leerkracht en ICT-coördinator Ronald van den Ende, initiatiefnemer van de TAC Room. “Je ontwikkelt je vaardigheden, leert samen en inspireert elkaar. Talent verdient ruimte, en dat is precies wat de TAC Room biedt.”

Techniek

Schilderen of een complete fiets uit elkaar halen: techniek is zo breed als je kunt bedenken. Ronald: “Het is toch fantastisch dat je hier alle materialen kunt vinden om te bouwen, creëren en te verwonderen? We hebben een keukenblok, werkbanken en een rijk gevuld magazijn. Ook hebben via bemiddeling van Stichting de Waaier meubels van InHolland gekregen die we hier gebruiken. Ik zie het gebeuren dat in de TAC Room de complete groep-8-musical in elkaar gezet wordt: decor maken in het techniekdeel, geluids- of video-effecten finetunen in de programmeerruimte en repeteren en optreden in de theaterzaal.”

Expressie

“De expressieruimte kunnen we vergroten door de flexmuur open te klappen. We hebben een tribune gebouwd en onze eigen geluidsinstallatie neergezet met aansluiting voor microfoons en gitaren”, gaat Ronald verder. “Kleine en grotere groepen kunnen hier muziek maken, dansen, toneel spelen of concentratieoefeningen doen.” “Van Theater de Vest hebben we een echte toneelvloer gekregen. Dat soort samenwerkingen is te gek, en uiteindelijk is dat ook het ultieme doel: de wereld de school in halen.”

Moderne media

“21th century skills: dat leer je hier”, laat Ronald in de moderne-media-ruimte zien. “Wat heb je nodig om goed met computers om te gaan? Hoe gebruik je de laatste technieken, en wat kan er allemaal met moderne media?” Ronalds collega’s gebruiken de ruimte nu om voor een green screen filmpjes op te nemen voor ‘hun’ kinderen, die thuisonderwijs krijgen vanwege corona. “Maar hier kun je je ook storten op programmeren, special effects en podcasts. Leer een robot bewegen, film je eigen soap en monteer jezelf een ongeluk.”

De wereld de school inhalen

Ronalds idee voor een programmeerruimte is binnen een jaar uitgegroeid tot wat nu de TAC Room is. “Het is superleuk om een rommelige opslagzolder om te toveren tot deze gave ruimte. Dat heb ik natuurlijk niet alleen gedaan. Mijn collega en cultuurcoördinator Tessa Balder-Carper en ik hebben er heel wat uren ingestopt. En dat kon dan weer niet zonder de subsidie van het LOF en de pionierspot van SaKS.” “Ik hoop dat de TAC Room straks (als het weer kan en mag) vaak in gebruik is. Door onze eigen leerlingen en leerkrachten, én door mensen van buitenaf: kunstenaars, programmeurs, muzikanten, makers. Wat mij betreft maakt heel creatief en ondernemend Alkmaar gebruik van de ruimte.”

Trotse directeur Michael Vader

“Fantastisch om te zien hoe deze ruimte aansluit bij de manier waarop wij het onderwijs graag zien: ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) waarin talent centraal staat. En we kunnen groepsdoorbroken gaan werken: de ene leerkracht van groep 4 kan drama geven aan groep 3, terwijl de groep-3-collega juist techniekles geeft aan groep 4. En het allermooist: leerlingen kiezen zélf. Ze werken samen, terwijl ook de leerkrachten hun talenten ontwikkelen en in hun kracht staan. Dat kan daar allemaal.”