Vloggende achtstegroepers verkennen de toekomst

Dit is onderwijs

Gewapend met een camera, nieuwsgierigheid en vragen over de toekomst gaan de leerlingen van De Regenboog-Tochtwaard op pad. Op zoek naar antwoorden bij elkaar, ouders, opa’s, oma’s, bij leerkrachten en heuse BN’ers.

Timo

Want de toekomst zit nu in de klas, terwijl ondertussen de wereld verrast en verandert. Bij SaKS vinden we dat ons onderwijs veel meer de verbinding moet maken met de wereld en de dag van morgen. Dus gaan de kinderen op ontdekkingstocht. Op De Regenboog-Tochtwaard stelt groep 8 vragen over onderwerpen die zij belangrijk vinden. En wat is leuker dan vloggend je oproep doen?

Les van vlogger Timo

“Je telefoon of tablet liggend vasthouden en lekker enthousiast vertellen, dat is het allerbelangrijkst. Ook fijn: maak je video niet te lang.” AZ-vlogger Timo Verbruggen geeft groep 8 van De Regenboog-Tochtwaard tips over een ideale vlog. De kinderen luisteren ademloos, beginnen na te denken over de vragen die zij hebben over de wereld en volgen daarbij vier stappen:

Stap 1: Stel jezelf voor. Stap 2: Wat vind je belangrijk in het leven of omgeving? Stap 3: Van wie zou jij daar meer over willen weten en Stap 4: Wat zou je hem of haar willen vragen?

Inspiratie

Geestdriftig vormen de kinderen groepjes en gaan aan de slag. Onderwerpen als het koninklijk huis (houdt Nederland bij elkaar), bijen (want die zijn belangrijk voor de wereld), paarden (hele mooie en bijzondere dieren) en voetbal (dat is gewoon leuk) passeren de revue. Eén groepje plakt zelfs een coole introtune voor hun vlog: ze willen leren hoe je video’s bewerkt en leggen hun vraag voor aan vlogger Enzo Knol.

Daphne Schippers

“Gezond zijn en blijven sporten vinden wij belangrijk voor de wereld.” Femke, Julia en Linn kiezen atletiek als onderwerp. En aan wie kun je dan beter iets vragen dan aan Daphne Schippers? “We willen weten hoe ze wereldkampioen werd en waarom ze een kookboek heeft geschreven”, vertellen de meiden. Ze pakken het gestructureerd aan en oefenen hun tekst. “Het zou wel heel cool zijn als ze gewoon in de klas komt!”

Bijen en imkers

Het clubje dat voor de bijen kiest, weet dat de insecten van levensbelang zijn voor de natuur en voor de mensen. Ze twijfelen bij wie ze meer informatie kunnen inwinnen. “Je kunt moeilijk een bij vragen”, giechelen ze. Juf oppert een imker. “Mijn stiefvader is imker!”, klinkt het vanuit de hoek. Een mooie match is geboren.

Collectebus voor schoon water

Sam en Ties kiezen vinden dat het water schoon moet blijven. Ze filmen bij de vijver, ruimen daar meteen even het afval op en verzinnen een inzamelingsactie genaamd ‘Steun de vissen’. De collectebus wordt ter plaatse in elkaar geknutseld. “Water is voor iedereen belangrijk. En dat het schoon is, is ook voor de dieren en de planten die er leven goed”, legt Ties uit. Sam vult aan: “We weten nog niet precies wie er verantwoordelijk voor is, maar waarschijnlijk is dat iemand van de gemeente.”

"Nieuwsgierigheid en verwondering van kinderen en verbinding maken met de maatschappij. Pionieren, uitproberen, onderzoeken. Dat is onderwijs."

Binnenkort worden de leukste en mooiste vlogs uitgekozen. Mensen die een antwoord hebben op de vragen van de kinderen komen hun ervaringen en antwoorden vertellen, of nemen de klas mee de wereld in. Deze vlogs plaatsen we op de website ditisonderwijs.nl