SaKS-leerlingen over hybride onderwijs
Alleen in de ochtend of middag les en met een halve klas bij juf of meester. Hoe vonden onze leerlingen het eigenlijk: onderwijs in deze tijden? En welke ideeën hebben zij om Mark Rutte te helpen bij deze crisis? We vroegen het Djèphiën en Selena van de Matthiasschool, Liam en Lotte van de Matthieu Wiegmanschool en Mila en Gideon van De Regenboog-Tochtwaard.
Djèphiën uit groep 7
“Saai zonder vriendjes. En ook wel fijn, een halve klas.”
Hoe het begon …
Op zondag 15 maart kondigen de ministers aan dat de scholen dicht gaan vanwege het coronavirus. Blijdschap (vakantie, uitslapen!) maakte al snel plaats voor verveling.
“In het begin was ik heel blij toen we hoorden dat de school dicht ging”, vertelt Djèphiën uit groep 7 van de Matthias. “We kregen een rooster mee en gingen online de opgaven maken. Maar al snel vond ik het een beetje saai worden, en mijn broer en zusjes maken soms ook wel echt herrie.” Selena uit zijn klas vult aan: “Eerst mocht ik helemaal niet het huis uit van mijn moeder, want die hoort bij de risicogroep. Gelukkig mogen we nu weer naar school en speel ik weer met vriendinnetjes buiten.”
Lotte van de Matthieu Wiegman (groep 7) is ook blij dat ze weer mag. Klasgenoot Liam valt haar bij: “Ja, anders zit je wel gewoon een beetje lonely thuis, daar heb je ook geen zin in. Hoewel, thuis kun je gewoon dingen googelen als je iets niet snapt. Dat is superhandig. Ik vind het een goed idee als we in het weekend naar school gaan en doordeweeks thuisblijven.”
… weer naar school …
Gideon en Mila uit groep 8 van De Regenboog zijn enthousiast: “We mogen weer, gelukkig! We zijn druk met de musical bezig en hopen nog steeds dat we live kunnen optreden.” Mila: “Anders wordt het een film, met een première en popcorn. Ook is er nog een klein beetje hoop dat we op kamp kunnen.” Gideon lacht: “Als ik thuis aan school werk, help ik af en toe mijn zusje, want dan hoef ik zelf niet extra te oefenen.”
Thuis kun je gewoon dingen googelen als je iets niet snapt”
Djèphiën: “Ik ga in de middag naar school en Selena in de ochtend. Thuis maken we opdrachten zoals rekenen, taal en woordenschat. Op school bespreken we de opdrachten dan met juf. En we gymmen nu in het park, vlakbij de ganzen.” Selena lacht: “Soms vraag ik thuis aan mijn moeder of ze me wil helpen met rekenen, en dan wordt ze helemaal gefrustreerd omdat wij het op een andere manier leren.”
… en hoe het verder gaat
De scholen deden het tot 8 juni met aangepaste roosters. Daarna gingen de deuren weer helemaal open. Mark Rutte heeft in de tussentijd gevraagd of alle kinderen van Nederland willen meedenken over oplossingen bij deze nieuwe situatie. De meningen waren verdeeld maar de ideeën creatief. Liam lette niet echt op tijdens de persconferenties: “Ik was even melk aan het inschenken voor iedereen, dus ik had niet alles gehoord. Maar ik wilde wel helpen. Ik denk dat ik een hamburger naar meneer Rutte kan brengen tijdens zijn persconferentie. Of ik ga iets voor hem bakken, dat doe ik best wel vaak.” Lotte: “Ja! Dat je de ministers een stuk cake kunt geven als ze een vergadering hebben.”
Selena (Matthias) en Lotte's optische opdracht
Liam
“Ik denk dat ik een hamburger naar meneer Rutte ga brengen tijdens zijn persconferentie”
Gideon is voorstander van hittecamera’s: “Kun je meteen zien of iemand corona heeft. Een beetje testen, weet je wel. En ik ben blij dat alle scholen gewoon weer helemaal open zijn.” Mila hoopt dat mensen in de supermarkt pas iets pakken als ze zeker weten wat ze willen hebben: “En gewoon niet te veel mensen tegelijk naar binnen.”
“Een beetje testen, weet je wel.”
Vriendjes, vriendinnetjes, juf en familie missen
Een terugkerend thema: alle leerlingen beginnen uit zichzelf over hoe ze hun juf, meester, vriendjes en vriendinnetjes hebben gemist. Ook opa’s en oma’s worden vaak genoemd. Selena vertelt: “Ik miste Iren, want wij zijn hele goede vriendinnen en zij zit in de middaggroep. En ik was ook heel blij dat ik juf weer kon zien!” Lotte: “Ik mis het wel om mijn tantes en opa en oma te knuffelen. In het begin was ik wel bang dat mijn opa en oma, die zijn wel al boven de vijftig, ziek zouden worden, maar dat wordt al wel minder.”
“Mijn opa en oma zijn wel al boven de vijftig.”
Nieuwe hobby’s
Doordat iedereen meer thuis is, komen er een hoop nieuwe hobby’s voorbij. Van knutselen, gamen en skeeleren tot bakken, lezen, nepwonden maken en wachten. Gideon: “Mijn hobby’s waren eerst gamen en tennissen. En nu: vaker gamen en vaker tennissen.” Mila vult aan: “Ik merk wel dat ik veel aan het lezen ben, heel lang achter elkaar skeeler en dat ik proefjes doe. Bijvoorbeeld slijm of klei maken, of een nepwond met vaseline en andere spulletjes.”
Gideon en Mila
Lotte: “Ik ben meer aan het knutselen, filmpjes kijken en ik heb een eigen dierenkwartet gemaakt.” Liam: “Voor corona was ik al veel aan het bakken en eten, maar nu doe ik dat nog meer. Ook ben ik veel op de trampoline aan het springen. En aan het wachten.” “Ik ben sinds kort aan het programmeren’, vertelt Djèphiën enthousiast. “Eerst was ik vooral zelf veel aan het gamen, maar nu maak ik in Roblox Studio mijn eigen scripts. Het is echt heel lastig. Ik zoek op YouTube op hoe het moet, met parent dit en dat, false, if.” Selena is Robloxverslaafd: “Ook doe ik weleens Jenga met mijn moeder en wil ik Uno aan mijn ouders leren.”
“Mijn hobby’s waren eerst gamen en tennissen. Nu: vaker gamen en vaker tennissen.”