Hartverwarmende initiatieven op SaKS-scholen

Een greep uit de creatieve oplossingen in de Coronaperiode: op de Erasmus werd er een heus klassenjournaal gestart. Op de Sint Adelbertus konden kinderen tóch naar de bibliotheek, op gepaste afstand. En op de Burijn hebben de leerkrachten een lied gecomponeerd om aan de kinderen te laten weten hoe erg ze werden gemist.

“Onderwijs op afstand is niet altijd gemakkelijk. Hoe blijf je met elkaar verbonden? Hoe houd je thuis leren leuk? Kinderen doen wat ze kunnen, ouders zijn fantastische begeleiders en ook de leerkrachten zitten zeker niet stil. Ze deden goede dingen in die gekke tijd.

“Juf, waar blijft het klassenjournaal?”

“Al mijn hele leven word ik blij van kinderen”, vertelt Hannah Schouwenaar. “Sinds november 2019 sta ik drie dagen per week voor groep 7 op de Erasmus en voel me als een vis in het water. In miste het contact met de leerlingen erg. Daarom heb ik het klassenjournaal gemaakt: zo bleven we met zijn allen in beeld en met elkaar verbonden.”

Hoe ziet een klassenjournaal eruit?

“Een journaal duurt ongeveer een kwartiertje. Ik las bijvoorbeeld verhalen voor, legde dingen uit, gaf opdrachten en challenges van mezelf en collega’s. Ik ben heel trots op hoe de kinderen het gedaan hebben. Daarom probeerde ik ze te inspireren en liet ik zien wat iedereen had gedaan op hun schooldag thuis. Ze stuurde zelf filmpjes op, legden aan elkaar uit hoe ze opdrachten aanpakte en gaven elkaar complimenten. Op de dagen dat ik werkte, plaatste ik er eentje rond een uur of 10. Als het wat langer duurde, kreeg ik reacties: ‘juf, komt-ie nog wel vandaag?’ Sommige kinderen keken met het hele gezin. Echt hartverwarmend.”

“In contact blijven, juist nu, is zo belangrijk en fijn!”

Filmen = leerzaam

“Voor de coronatijd waren we in de klas bezig met de Rabo AZ Foodtour: een interactief lesprogramma waarin duurzaamheid en gezonde voeding centraal staan. Toen zag ik hoeveel de kinderen leren van zichzelf filmen en terugzien. Dat merk ik nu ook. Het hoeft zeker niet perfect te zijn, maar ik word er steeds handiger in. Ik neem alles in één take op, plak er vervolgens beeldmateriaal van de kinderen tussen en knip mijn eigen gehakkel eruit. Ik blijk heel vaak ‘super’ te zeggen. Daar ben ik mee bezig”, lacht Hannah.

Blik op de toekomst

Ik hoop dat we geleerd hebben van deze periode. Dat er meer tijd komt voor kleinere klassen en goede begeleiding, passend onderwijs en talenten ontwikkelen. Ik kan niet wachten tot we straks samen de klassenjournaals terugkijken en tegen elkaar zeggen: weet je nog, corona?”

Blijven lezen dankzij een rijdende schoolbieb

Esther Verbiest geeft al jaren les op de Sint Adelbertus en staat voor combinatiegroep 2/3. “Leesontwikkeling is belangrijk én leuk. Kinderen zaten veel achter schermpjes, terwijl wegduiken in een boek heerlijk kan zijn. Sommige ouders waren door hun ‘eigen’ boeken heen en de bibliotheken waren dicht. Aan ons de taak om een extra mogelijkheid tot lezen te bieden. Daarom hebben we een rijdende bibliotheek op ons schoolplein gezet.”

De rijdende schoolbieb

Op ons schoolplein stond een cirkel geschilderd. We hebben de boekenkar midden in die cirkel gezet en er mocht steeds één kind of ouder tegelijk een boek uitkiezen. De rijdende bieb was ingedeeld op verschillende AVI-niveaus. Ook waren er informatieve boeken te vinden, net als strip- en prentenboeken. ”

“Creativiteit komt in een stroomversnelling”

De rijdende schoolbieb

Technologie = top

“Het was een heftige tijd, maar er gebeurde ook veel moois. Creativiteit kwam in een stroomversnelling en naast lezen, ging er ook veel tijd en aandacht naar contact houden met elkaar. Dat kon gelukkig digitaal. De technologische ontwikkeling heeft een enorme vlucht genomen. Naast leerkracht, ben ik nu een kei in vloggen, filmpjes bewerken en kon ik op deze manier de connectie met de kinderen behouden. Onderwijs op afstand is leuk, maar uiteindelijk missen ze jou! Ze willen juf zien en horen.” Ook ouders hebben behoefte aan contact met ons, net als wij met hen. Op ons platform Social Schools zag je dat de communicatie steeds meer een wisselwerking werd. Leerkrachten en ouders reageerden op elkaar met filmpjes, foto’s en vlogs.”

Brok in de keel door Burijnlied

Amber Danenberg staat vijf dagen per week voor groep 3 op De Burijn. “Muziek is mijn specialiteit. Ik heb een post-hbo in die richting gedaan en probeer muziek weer terug te brengen op school. Toen ik werd getipt door een vriendin over een schoollied, ben ik aan de slag gegaan.

Binnen vijf minuten een refrein

“Het nummer moest wel bekend zijn bij de kinderen, natuurlijk. Daarom viel al snel de keuze op ‘Reünie’, van rapper Snelle. Met mijn vriend had ik binnen vijf minuten een refrein in elkaar gezet. Het tempo van de begeleidende muziek hebben we iets vertraagd, zodat we makkelijker konden meezingen. Mijn collega’s kozen een stukje uit het lied waar ze zich prettig bij voelden en zongen een stukje in. Sommigen vonden het spannend, maar hoe meer filmpjes er binnenkwamen, hoe meer leerkrachten ook aan het zingen gingen.”

“We hebben dit samen gedaan. Heel sterk!”

Kippenvel

“Het is misschien niet loepzuiver, maar de boodschap is zo positief en leuk: we misten de kinderen allemaal heel erg. En we zijn trots op hoe iedereen met deze situatie omging. De reacties waren superenthousiast. Kinderen, ouders en collega’s met kippenvel of een brok in de keel. Misschien is dit wel het nieuwe schoollied van de Burijn”, lacht Amber.