Met de hele school op ruimtereis
De Kring lanceert uniek cultureel project
Een ruimteliedje (“het Satellied”) schrijven én zingen met livemuziek, samen berekenen hoe lang je naar de maan vliegt en coole ruimtepakken ontwerpen. Basisschool De Kring had de afgelopen weken buitenaards bezoek. Samen met ouders, leerkrachten en team Ypsilon - wetenschappers, ondernemers en kunstenaars - verwonderden alle kinderen van De Kring zich over de ruimte.
Toen plotseling een capsule een noodlanding maakte op het plein, was de hele school in rep en roer. Mr. X zette het plein af met lint en onderzocht de vondst. Wat had die capsule te betekenen?
Op onderzoek
Hij bleek gevuld met buitenaardse ruimteknuffels die wekenlang mochten logeren bij de kinderen in de onderbouw en namen kregen als Dennis, of Elientje. Ook zat er een code in die de bovenbouw al snel kraakte. Via de code kwamen de kinderen op een website, waar ze kennismaakten met de muzikanten, wetenschappers en ontdekkers van team Ypsilon.
Zij riepen de kinderen op mee te denken over de vraag: hoe maken we een duurzame ruimtereis? Kinderen denken out-of-the-box en komen met hele andere ingevingen dan de gemiddelde expert. De hele school ging aan de slag met onderzoeksvragen en ging op ontdekkingstocht. Sommige groepen wilden een raket lanceren, andere bouwden een ruimteschip op schaal of waren benieuwd naar de klanken van buitenaardse muziek. En het mooie was: ook het thema van de Kinderboekenweek paste in het ruimteproject. Net als het schoolreisje naar Space Expo.
"De interactie tussen team Ypsilon en de kinderen was fantastisch. Samen denken over hoe het verder moet met de aardkloot en hoe we in de ruimte oplossingen kunnen vinden. Soms liep het heel anders dan we dachten. Dat maakt het juist attractief. Voor leerkrachten, wetenschappers, kunstenaars én de kinderen"
- Wim van Bokhorst, keetmeester, verhalenverteller en educatief ontwerper
Cultuuronderwijs verrijkt
“Cultuuronderwijs is het leukste wat er is”, stelt Tessa Balder-Carper, initiatiefnemer van het ruimteproject, leerkracht en cultuurcoördinator op De Kring. “Via CultuurPrimair heb ik met educatief ontwerper Wim van Bokhorst de organisatie rondom onze ruimtereis opgetuigd. Wim was als leider van Team Ypsilon erg enthousiast.” Wim: “Het is prachtig om te zien hoe leerlingen, ouders, leerkrachten en team Ypsilon schouder aan schouder de zeer diverse uitdagingen aanpakken. Geen kant-en-klare lessen en pakketten, maar samen bouwen aan mooi onderwijs, waarbij ieders expertise en creativiteit wordt ingezet. Dat smaakt naar meer.”
Directeur Michael Vader vult aan: “Voorheen was er een standaardaanbod aan cultuurprojecten, waar je als school uit koos. Maar we willen niet stapelen (én dit project, én dat project naast de lessen en de sinterklaasviering) als je ook kunt verbinden. Zeker binnen ons ontwikkelingsgerichte onderwijs is die verbinding zo mooi.”
Kinderen kiezen
“De ideeën van de kinderen kregen tijdens dit interactieve project een extra dimensie”, gaat Tessa verder.
“Zij kozen binnen het ruimtethema wat ze wilden onderzoeken. En zochten daar zelf een passende wetenschapper, ouder, muzikant of kunstenaar van team Ypsilon bij. Zij brachten hun eigen kennis en expertise mee de school in. De kinderen leren zoveel meer van dat soort ervaringen, ik word daar echt blij van.”
Verbinding tussen groepen
“Het was mooi om de verbinding tussen de verschillende groepen te zien. Een jongen uit mijn eigen groep 8 wilde zo graag raketten lanceren dat hij bij groep 6 ging kijken hoe zij het deden. Deuren gaan open, klassen komen bij elkaar binnen en kinderen leren van elkaar. Ook tijdens de eindpresentatie voelde je dat in de hele school gebeuren. De verwondering en bewondering: ‘Jeetje, dat hebben ze mooi gemaakt’. ‘Wauw, wat geven de kinderen uit groep 3 een goede presentatie’. Dat is goud.”
"Mijn groep had onderzoek gedaan naar de planeten en de maan. Eerst maakten ze een presentatie voor hun eigen klasgenoten. Daarna kwamen de kleuters met vragen. Mijn groep dacht toen: dan moeten we nog een keer presenteren. En écht ons best doen. Ontroerend bijna, jongens en meiden van 10 en 11 met hun PowerPoint voor zo’n groepje kleintjes."
- Chantal Driessen, leerkracht groep 7
Meer mogelijk dan je denkt
“Zo’n groot schooloverkoepelend cultuurproject was nieuw voor ons. Natuurlijk kost het tijd om dit te organiseren, maar er is zoveel mogelijk! Er zijn veel subsidies beschikbaar die nu op de plank blijven liggen. Terwijl je die eenvoudig kunt gebruiken om cultuur de klas in te halen en thema’s zoveel extra’s mee te geven.
De kunstenaars zelf denken graag mee. Zo hebben we fijn samengewerkt met Artiance, Cinebergen, Kaasfabriek Fablab, verschillende muzikanten, maar ook met ouders die kinderboeken schrijven, kleding ontwerpen of op andere manieren meedachten. De kinderen zelf zijn zo creatief geweest. ‘Misschien kan die meneer van Fablab wel helpen met zijn laserprinter’, zeiden mijn leerlingen. Nou, ga hem maar bellen. Daar leren ze nou echt van.”
"Fantastisch. De verbinding tussen cultuur en onderwijs vind ik belangrijk. Ik heb al vaker tegen scholen gezegd: als je een goed voorbeeld hebt, neem me dan vooral mee. En hier word ik echt superenthousiast van."
- Christian Braak, wethouder Alkmaar, portefeuille kunst en cultuur
Ook interesse in een cultuurproject op school?
Neem contact op met De Kring.
We vertellen je graag meer over onze verhalen