Hoe gaat het met de bouw van de nieuwe wegwijzer?

Virginija Gudaite, directeur van de Wegwijzer, antwoordt:

“Goed! Alle tekeningen zijn klaar en de aannemer gaat binnenkort beginnen.

Het is de bedoeling dat we er in september 2020 ingaan.”

“Iedereen kijkt erg uit naar het nieuwe gebouw. We zijn een beetje uit ons jasje gegroeid. Wij werken nu al een tijd met unitonderwijs in de onder-, midden- en bovenbouw. Ook willen we meer samenwerken met de peuteropvang en onze taalklas de Waaier. We hebben dus behoefte aan een heel ander gebouw en andere inrichting.”


“Het nieuwe gebouw heeft straks geen klassieke klaslokalen meer. Wel komen er meer open werkplekken, leerpleinen en flexibel meubilair. De overgang zal denk ik soepel gaan. De meeste scholen bouwen een school en passen het onderwijs daarop aan. Wij draaien dat om en zijn nu al bezig alle voorbereidingen. Dus kom maar op met het nieuwe gebouw!”


Wel: open werkplekken, leerpleinen en flexibel meubilair.
Geen: klassieke klaslokalen

Gerda Akkerman

(leerkracht bovenbouwunit)

Marit Veeken

(leerkracht middenbouwunit)

Manon Bakker

(leerkracht onderbouwunit)

Gerda, Marit en Manon vertellen hoe zij uitkijken naar de nieuwe wegwijzer

Straks komt de onderbouwunit samen met de kleuter- en peuteropvang op de begane grond. Ook de Wegwijzer academie en de ouderkamer komen op deze verdieping. Manon: “We zien nu vaak dat de kleuters het liefst bij hun eigen stamgroep blijven. Misschien gaat dat straks wel veranderen als alles open is. Je weet nu niet hoe zich dat ontwikkelt, dat is het leuke.”


Ze gaat verder: “Wat ik heel tof vind, is de centrale trap en het podium. Hier kunnen we met grote evenementen zoals Sinterklaas en Kerst genieten van optredens en nog veel meer. Maar ook van voorstellingen tussendoor, gewoon omdat het kán!”


Als je volop ruimte kunt geven aan je creatieve ideeën,
ga je je pas écht ontwikkelen.

Overzicht en rust

De middenbouw- en bovenbouwunit zitten straks op de tweede verdieping. Marit: “In het bestaande gebouw kunnen we vanuit de klas niet in de gang kijken. Dus we zien niet wat leerlingen daar doen. Ook missen we instructieruimtes. Met de nieuwe plannen gaat er denk ik veel meer overzicht en rust komen.”


Gerda beaamt: “De nieuwe instructieruimtes gaan ons zó helpen. Ze zijn afsluitbaar met glazen deuren, dus we kunnen zien wat er op het leerplein gebeurt. En we kunnen de ruimtes voor allerlei dingen gebruiken.” Marit: “Ja, ook voor muziekles bijvoorbeeld.”

Leren aan de bar

Marit: “We hebben alvast keuzes gemaakt in het meubilair. Alles moet gemakkelijk verstelbaar zijn, zodat kinderen van verschillende leeftijden de meubels kunnen gebruiken.” Gerda: “Ook komen er sta-plekken en een loungebank. Die gebruiken we in ons huidige gebouw ook al. De bar is nu al heel populair, dus die zien we straks graag terug!”


Marjo van Keulen

(Binnenhuisarchitect DSDR)

De twee verdiepingen van het nieuwe gebouw zijn helemaal open. Op de glazen schuifdeuren na is er geen muur te bekennen. Marjo: “Wat betreft geluidsoverlast is dat een uitdaging. Gelukkig zijn er praktische oplossingen. Zo hebben we op de wanden en de plafonds akoestische, dempende panelen geplaatst. Ook kiezen we voor meubilair in een akoestische uitvoering zodat het geluid zich niet verspreidt. Bovendien zijn de kasten 1.20 meter hoog. Dat is genoeg om het geluid te absorberen.”

We gaan voor een flexibele inrichting, eentje die blijft passen bij de ontwikkeling van de Wegwijzer.

Flexibel

Marjo: “Verschillende groepen en leraren maken gebruik van de instructieruimtes. Ik heb ze zo flexibel mogelijk gemaakt. Ze hebben bijvoorbeeld glazen schuifdeuren. Daardoor kun je de ruimte afsluiten en tegelijkertijd het overzicht over de leerpleinen houden.

De leerplek die bij je past

Als leerlingen instructie hebben gekregen gaan ze met de stof aan de slag op de leerpleinen. Marjo: “Ik wilde daar een hele uitdagende omgeving van maken. Je ziet daar straks loungebanken, concentratieruimtes, treinzitjes, open groepszitjes, bouw- en themahoeken en bijvoorbeeld creatieve ateliers. Kinderen kunnen dan zelf keuzes maken en bepalen wat op dat moment het beste bij ze past.”

Conny Jansen

(Onderwijskundig coach bij De Wegwijzer)

Conny is volop bezig om het team en de leerlingen voor te bereiden op het nieuwe gebouw

Conny: “Leerlingen kunnen straks, nog meer dan nu, hun eigen leerplek kiezen. Dat vraagt verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces. We bereiden iedereen daar nu al op voor. We maken bijvoorbeeld video’s in de klas en onderling praten we erover. Kunnen er dingen beter? De leerkrachten gaan ook met de kinderen in gesprek. Met de vraag: ‘Heb je goed kunnen leren vandaag?’, kom je heel veel te weten.”

De Waaier

Conny vertelt enthousiast: “Straks zitten de kinderen van De Waaier veel dichterbij. Dat vind ik fijn. Als kinderen uit het buitenland nieuw in Nederland zijn, moeten ze eerst de taal onder de knie krijgen voordat ze doorstromen naar het reguliere basisonderwijs. Voor die taallessen kunnen ze terecht bij De Waaier. Hoe mooi zou het zijn als deze kinderen kunnen aanschuiven bij een rekenles die zij al aankunnen? Kinderen kunnen elkaar daarin heel goed helpen.”

“Het mooie aan de Wegwijzer is de drive van het team, iedereen wil zo graag ontwikkelen. Ik denk dat het nieuwe gebouw ons nóg meer gaat helpen in de doorontwikkeling van ons onderwijs.”

Nieuwe werkvormen

“De Wegwijzer is begonnen met nieuwe werkvormen. Rekenen met echte materialen bijvoorbeeld, wegen en meten. In het nieuwe gebouw is daarin nog veel meer mogelijk. We kunnen daar bijvoorbeeld koken. Daar zie ik zo naar uit!”