“Kinderen kiezen eigen talent”
Kinderwerkgroepen op de Matthieu Wiegman
Een werkgroep groen, mediatoren op het schoolplein en een werkgroep rondleiders: kinderen kiezen waar hun talent ligt op de Matthieu Wiegman. Het idee ontstond een jaar of twee geleden. Leerkracht en gedragspecialist Marjolein Stuifbergen was vanaf het eerste moment betrokken en is nog steeds enthousiast.
De Matthieu Wiegmanschool kiest voor onderwijs waarin de leerling centraal staat in plaats van de lesstof. “Waarom? Omdat wij geloven dat het de beste resultaten oplevert als je kiest voor je eigen talent”, vertelt Marjolein. “Daar passen de kinderwerkgroepen goed bij.”
Het begon met de leerlingenraad
“Op onze school vinden we de mening van kinderen heel belangrijk. Een leerlingenraad is bij uitstek een manier om die meningen en ideeën op te halen. Via de raad kwamen we op het idee voor de werkgroepen waar de kinderen zich uit eigen beweging voor kunnen inschrijven. We begonnen met de mediatoren. Daarna kwamen de werkgroep groen op school, de rondleiders, de werkgroep schoon en netjes en de werkgroep pop-up store met een wisselend thema.”
Mediatoren in de dop
“Wie wil tijdens het buitenspelen op het plein dingen oplossen als het nodig is? De animo onder de kinderen bleek groot. De aanstormende mediatoren krijgen een training, een heus certificaat in hun portfolio en gaan vervolgens in tweetallen het plein op in hun gele hesjes. Ze leren omgaan met allerlei situaties: wat doe je als een kindje valt? Hoe reageer je op een ruzie? De andere kinderen zijn inmiddels al helemaal aan de mediatoren gewend. Ze gaan uit zichzelf naar de kinderen toe en lossen dingen samen op. Fantastisch toch?”
Werkgroep rondleiders
“Als er een nieuw kind op onze school komt, of dat nou een kleuter of een zij-instromer is, dan trommelen we de werkgroep rondleiders op. De kinderen in die werkgroep laten de school zien door hun ogen en leiden de ouders rond door school, met of zonder hun kind erbij. Ze vertellen heel anders over ons onderwijs dan wij dat doen en dat maakt het juist zo leuk. Ook voor de nieuwe leerlingen is het fijn: als ze bij ons instromen, dan kennen ze al iemand op school.”
Groene vingers en poetsers
“De werkgroep groen is een groot succes. Achter de lokalen van de onderbouw hadden we een stukje braakliggende grond. Daar is de werkgroep nu druk groenten aan het verbouwen met hulp van een vader. En ze weten precies wanneer de courgettes geoogst kunnen worden. De werkgroep schoon en netjes houdt zich dagelijks een kwartiertje bezig met het schoonhouden van de school: er wordt geveegd, tafeltjes worden gepoetst, boeken rechtgezet en als ze klaar zijn, helpen ze elkaar.”
Iedereen in een ‘upje’
“Het is hartstikke tof”, vertelt Marjolein. “Kinderen kiezen zélf wat ze leuk vinden. Ze nemen hun rol in de werkgroep heel serieus, werken samen en leren van elkaar. De saamhorigheid in de school groeit, de kinderen pakken hun eigen verantwoordelijkheid en je ziet ze stralen. Wij als leerkrachten worden daar zo blij van. Dan kom je samen in een ‘upje’: vol positieve energie.”
Meer weten over de kinderwerkgroepen?
Kom langs op de Matthieu Wiegman of benader Marjolein Stuifbergen via m.stuifbergen@saks.nl