We willen meer meesters voor de klas
Is het eigenlijk niet vreemd? Dat er op basisscholen meestal lerarenteams van vrouwen zijn? “Ja, het is echt heel merkwaardig”, zegt Igor Verettas, Manager onderwijs en ontwikkeling bij SaKS. “Ook op de SaKS scholen zien we dat meesters schaars zijn. Daar willen we iets aan veranderen. En daar willen we graag onze eigen meesters in faciliteren.”
We willen meer
meesters voor de klas
Is het eigenlijk niet vreemd? Dat er op basisscholen meestal lerarenteams van vrouwen zijn? “Ja, het is echt heel merkwaardig”, zegt Igor Verettas, Manager onderwijs en ontwikkeling bij SaKS. “Ook op de SaKS scholen zien we dat meesters schaars zijn. Daar willen we iets aan veranderen. En daar willen we graag onze eigen meesters in faciliteren.”
Gunnery’s
Alkmaar. De Ierse pub Gunnery’s aan het Verdronkenoord. Buiten is het best fris, binnen is het warm. Achterin de kroeg staat een clubje mannen te borrelen. Het zijn meesters. “Hé man, goed je weer te zien. Schouderklop. AZ nog gezien? Biertje. Spaatje. De meesters praten over de acties om meer mannen voor de klas te krijgen en te behouden.
Bijeenkomsten
“Dit is waar we nu mee bezig zijn”, zegt Igor. We organiseren voor onze meesters en meesters van andere onderwijsstichtingen gezamenlijk bijeenkomsten. Ook nodigen we vaak studenten uit. Dit doen we meestal op een leuke plek in Noord-Holland. Deze keer in deze pub. De bedoeling is dat meesters op hun eigen “mannelijke” manier over het vak kunnen praten. En plannen maken om meer meesters warm te laten lopen om leraar te worden.
Acties
De bittergarnituur komt op tafel. De meesters praten over hun nieuwe initiatief: het mannelijk mentorschap. Dit willen ze samen met hogescholen uitrollen. Igor: “We nodigen de studenten uit om ze te motiveren hun studie af te maken. De studenten geven aan dat een mannelijke mentor tijdens hun stageperiode daarbij helpt.” Daarna bespreken de meesters hun ideeën om het imago van het beroep te verbeteren. Een promotievlog voor op social media. “Top idee, wanneer gaan we die opnemen?”
Motivatie
Igor: “Met dit soort bijeenkomsten hopen we het vak van meester sterker op de kaart zetten. Zo motiveren meesters elkaar om meester te blijven en zeker ook nieuwe studenten om meester te wórden. Ons ultieme doel is dat kinderen net zoveel les krijgen van een juf als van een meester. De bijeenkomst loopt ten einde. De meesters hebben veel uitgewisseld, elkaar geholpen en plannen gesmeed. Igor: “Het was een zinvolle bijeenkomst. De volgende staat alweer gepland!”
Interview met: Pim Buwalda. Vakleerkracht bewegingsonderwijs De Burijn.
Interview met: Pim Buwalda. Vakleerkracht bewegingsonderwijs De Burijn.
Waarom ben jij hier vanavond?
Omdat in Nederland in het basisonderwijs de balans tussen meesters en juffen volledig zoek is. Om je een voorbeeld te geven: sinds deze week ben ik in een team van 25 leerkrachten de enige man. Een team met alleen vrouwen heeft een hele andere dynamiek. Door hier te zijn, probeer ik hier verandering te brengen.
Waar praat je over met studenten?
Ik heb veel gesprekken gehad met pabo-studenten om te kijken waar ze in de opleiding tegenaan lopen. Mannelijke studenten haken op een bepaald punt in de studie vaak af, bijvoorbeeld tijdens de kleuterstage. Ze moeten dan meedraaien in een bepaald systeem. Dat kan benauwend werken.
Door ze te motiveren hoop ik ze verder te helpen. Ik zeg dan bijvoorbeeld dat je er je eigen draai aan kunt geven. Dat je als man kinderen hele andere waardevolle dingen meegeeft. Als man ben je een heel ander rolmodel. Eigenlijk vertel ik studenten vooral dat ze door moeten zetten, omdat we mannen als zij in het onderwijs keihard nodig hebben.
Wat ga je nu actief oppakken?
Het mannelijk mentorschap ontwikkelen. We willen stimuleren dat mannelijke stagiairs meer gekoppeld worden aan een mannelijke mentor. Dat is er nu nog niet. Samen met SaKS en de pabo’s ga ik hier - op deze middag om mee te beginnen! – hard aan werken.
Interview met: Jos Meijer. SaKS pouler, werkzaam op de Driemaster en de Vlindertuin.
Interview met: Jos Meijer. SaKS pouler, werkzaam op de Driemaster en de Vlindertuin.
Waarom ben jij hier vanavond?
Ik zie een enorm scheve verdeling tussen meesters en juffen. Naar mijn idee moet het onderwijs veel meer “genderneutraal” worden. Weg van de “stereotypen” en kijken naar wat een kind nodig heeft. Een meester die musical les geeft kan een taboedoorbrekend voorbeeld zijn voor jongens die dit ook leuk vinden. Je bent toch een rolmodel. Alleen dan moeten die meesters er wél zijn.
Wat zijn je ervaringen met deze bijeenkomsten?
Dit is mijn eerste bijeenkomst en het lijkt me leuk om een biertje te drinken met andere meesters en over het vak te praten.
Wat ga je binnenkort oppakken?
ICT is naar mijn mening een ondergeschoven kindje is in het basisonderwijs. Dat terwijl we met behulp van ICT de werkdruk in het onderwijs enorm kunnen verlagen. Aangezien ICT een mannenwereld is, zie ik daar veel mogelijkheden.
Want hoe zou het zijn als we mannen binnen de ICT proberen te enthousiasmeren voor het vak van meester? Ze aanzetten tot een carrièreswitch? Dat zijn bij uitstek mensen die belangrijke verbeteringen in ons vak kunnen doorvoeren! Mijn gedachten gaan uit naar dit soort ideeën. Volgens mij is daar bij SaKS prima ruimte voor.