Groep 8 van de Matthias pakt de ruimte
De Matthias groeit explosief. Meer kinderen betekent meer lokalen: extra ruimte was hard nodig. “Groep 8 heeft nu onderwijs in het buurthuis om de hoek”, vertelt locatieleider Conny Hertsenberg. “Soms bedenk je in een noodsituatie samen hele leuke dingen. Sofie Janssen en Fabienne Bolleman hebben met hun groep 8 een fantastische ruimte gecreëerd.”
Ideaal klaslokaal
Fabienne legt uit: “Vlak voor de kerstvakantie ben ik samen met mijn duo Sofie en onze klas begonnen aan een nieuw project: het buurthuis geschikt maken voor onderwijs. We vroegen de kinderen: wat is jullie ideale ruimte om te leren? Hoe wil je dat inrichten? Daar hadden ze heel veel ideeën over.
We hebben ze naar het buurthuis gestuurd met een meetlint en gezegd: ga maar op onderzoek uit!”
IKEA
“De leerlingen maakten een tekening op schaal en op de website van IKEA speurden ze de catalogus af naar meubels: wat kost een tafel? Hoeveel kasten passen er langs die muur? “Jeetje, wat is dat duur juf!”, hoorden we. Ze hebben meer besef van de waarde van spullen. Ook hebben we een hele rekenweek besteed aan op schaal rekenen en tekenen. In het begin stonden er kasten van slechts 10 centimeter breed in ons virtuele lokaal, dus daar was wel extra hulp nodig!”
Zelf inrichten
“Onze achtstegroepers maakten een lijstje en Sofie en ik gingen de inkopen doen. Ze hebben het écht helemaal zelf ingericht en bedacht. Zo is er nu een stamtafel, een zithoek met zitzakken en een statafel. De glijbanen zijn er uiteindelijk niet gekomen”, lacht Fabienne. “Het is zo tof om te zien wat ze ervan hebben gemaakt en ze zijn er zo trots op. Laatst was er iets stuk aan een kast: “Juf, iemand heeft onze spullen kapotgemaakt!” De verantwoordelijkheid die ze nemen is gigantisch.”
Zelf kiezen
“Het was spannend voor ons. Wat gebeurt er als je het los laat en ze straks zelf mogen kiezen waar ze willen zitten of staan? Gelukkig werkt het fantastisch. Ze komen binnen, kijken op het rooster en zeggen dingen als: “O, we hebben begrijpend lezen? Dan ga ik even rustig aan de stamtafel zitten.” Of: “Tijd voor topondernemers, dan ga ik naast iemand anders staan met wie ik goed kan overleggen.”
Zelfstandiger
“Wij kregen ruimte en vertrouwen van de schoolleiding en we gaven dat weer door aan de leerlingen. Het had de gehoopte uitwerking. Juist doordat ze zelf kozen om geen vaste werkplekken te hebben, lijkt er meer rust te zijn in de klas. Hun werkhouding is verbeterd, ze zijn nog zelfstandiger geworden en ook leerlingen uit groep 6 en 7 willen maar al te graag in ons lokaal komen werken. “Mag je hier gewoon zelf kiezen waar je werkt? Wat cool!” Heel bijzonder om te zien!”