Onderzoekend leren op De Driemaster

Samen op ontdekkingstocht

“Alle kinderen hebben talenten. Hoe leuk is het om die te ontdekken?

Dat kan alleen als je samen op onderzoek uitgaat!” Directeur Anne

Bruggeman vertelt enthousiast over wat maakt dat De Driemaster

sinds drie jaar fan is van onderzoekend leren.

“Jij wilt je toch ook liever verwonderen over waar Zuid-Amerika ligt omdat chocolade daar vandaan komt, in plaats van leren waar het ligt ‘omdat het moet’?”

Inzichten opdoen

“Onze leerlingen ontdekken samen aan de hand van thema’s hoe de wereld in elkaar zit. Aan de muur hangt wat de kinderen al kunnen en wat ze straks weten. Dát is wat leren is: kennis opdoen, beheersen (kunnen) en inzicht krijgen. Leerlingen geven zelf aan: hier ben ik nog

een beginner in, dit kan ik al goed, en hierin ben ik een voorbeeld voor anderen.”

“Onze klaslokalen hebben we anders ingericht. Logisch: ieder kind gaat anders op onderzoek uit.”

Op ontdekking met thema’s

“Door de thema’s integreren we vakken als biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. En het mooie is: die thema’s sijpelen nu ook door naar basisvaardigheden als lezen en schrijven. Want het is een beetje gek als het wekenlang over het thema ‘het menselijk lichaam’ gaat en je bij begrijpend lezen een tekst voor je snufferd krijgt over konijnen. Leerkrachten zien dat, bundelen hun krachten en passen uit eigen beweging de leesstof aan op de thema’s. Echt zó leuk!”